pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

۵ راه برای پیش‌گیری از سرماخوردگی

با چند ترفند ساده شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کنید

تابستان رفت و پاییز از راه رسید. پاییز فصلی است که با خود صداهای جدیدی به محیط زندگی ما می‌آورد. صدای خش‌خش برگ‌ها و خرد‌شدن‌شان زیر پای رهگذران، صدای باد، تندر، باران و البته صدای عطسه و سرفه! بله، اگر مراقب نباشیم و به اندازه‌ی کافی احتیاط نکنیم، از حالا به بعد سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کمین ما هستند. هرچند، فرمولی قطعی برای پیش‌گیری از این بیماری‌‌‌ها وجود ندارد، اما روش‌هایی هستند که احتمال ابتلا را به شدت کاهش می‌دهند:

واکسن بزنید

مهم‌ترین کاری که برای پیش‌گیری از آنفلوآنزا می‌توان انجام داد، زدن واکسن است. این واکسن‌ها طوری ساخته و پرداخته می‌شوند که بدن را نسبت به ویروس‌های شایع همان سال مقاوم می‌کنند. اگرچه تأثیر واکسن آنفلوآنزا 100 درصد نیست؛ اما درصد موفقیت بالایی دارد. بهترین زمان برای تزریق این واکسن ماه‌های مهر و آبان است.

مراقب دست‌های‌تان باشید

در فصل‌‌های پاییز و زمستان، ویروس‌های سرماخوردگی همه جا هستند و در تماس دست شما با دست سایر افراد، اشیا، محیط‌های عمومی و … به راحتی به دست شما می‌چسبند و سپس از طریق دهان یا مجاری تنفسی وارد بدن می‌شوند.

قصد نداریم به رفتار وسواس‌گونه توصیه کنیم، اما در این ایام سعی کنید تعداد دفعات شستن دست‌های‌تان با آب و صابون را افزایش دهید. به خصوص بعد از حضور در مکان های عمومی، دست دادن و لمس اشیایی که مورد استفاده سایرین نیز هست.

همیشه چند عدد دستمال ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید. پیش از غذاخوردن در محیطی خارج از خانه، اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، حتما از این دستمال‌های الکلی استفاده کنید.

مراقب باشید دست‌های‌تان کمتر به سمت صورت‌تان برود. لمس لب، بینی و حتی مالش چشم‌ها ممکن است منجر به انتقال ویروس از روی دستان شما به مجاری داخلی شود.

از افراد مبتلا دوری کنید

وقتی پای سلامت و بیماری وسط می‌آید، رودربایستی را کنار بگذارید. به آن چند روزی فکر کنید که قرار است گوشه خانه دراز بکشید و از کار و زندگی‌تان عقب بمانید. خیلی مودبانه عذرخواهی کنید و از دست دادن و روبوسی با افرادی که قطعا یا احتمالا مبتلا هستند اجتناب کنید.

همچنین تا حد ممکن از حضور در اماکن و فضاهای سربسته‌ی عمومی خودداری و در صورت امکان از روش‌های جایگزین استفاده‌کنید. مثلا محیط مترو در این ایام مملو از بازدم افراد و  انواع ویروس سرماخوردگی است؛ اگر برای‌تان مقدور باشد بهتر است از سایر وسایل نقلیه استفاده کنید یا حداقل ماسک بزنید.

ویتامین C مصرف کنید

خوراکی‌‌ها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C، از قدیم به عنوان دوای سرماخوردگی شناخته شده‌اند. معروف‌ترین تجویز در این زمینه به دکتر لاینس پولینگ (Linus Pauling)، شیمی‌دان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، برمی‌گردد. او معتقد بود مصرف ویتامین C با دوز بالا، قادر است بر سرماخوردگی غلبه کند. از طرفی ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در پی آن احتمال ابتلا به بیماری‌ها، از جمله سرماخوردگی کاهش می‌یابد.

بدن ما قادر به ساخت این ماده ارزش‌مند نیست و باید آن را از طریق مواد‌غذایی یا مکمل‌های دارویی جذب کنیم. مقدار موردنیاز ویتامین C برای آقایان 90 میلی‌گرم و برای خانم‌ها 75  میلی‌گرم در روز است.

یافته‌های محققان نشان داده‌است که افزایش دوز ویتامین  C‌تا 200 میلی‌گرم در روز، تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی را، در بزرگسالان تا 8 درصد و در کودکان تا 14 درصد کاهش می‌دهد.

بهتر است این ویتامین را به طور طبیعی از میوه‌ها و آبمیوه‌ها جذب کنیم تا از مکمل‌های دارویی. مرکبات، سبزیجات و گوجه‌فرنگی همه منابع ویتامین C به شمار می‌روند. اما اگر دنبال غلظت بالای ویتامین C می‌گردید، بهتر است سراغ بری‌ها (Berries) بروید؛ محصولاتی مانند توت‌فرنگی و بلوبری. توت‌فرنگی معدنی سرشار از ویتامین C است. همانطور که در مقاله‌ دیگری اشاره کردیم، هشت عدد توت‌فرنگی متوسط بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد.

در صورتی که به هر دلیل خوردن این میوه‌ها برایتان میسر نباشد، نگران نباشید. آبمیوه‌ها معمولا ویتامین ‌C موجود در میوه را بی‌کم ‌و کاست به ما منتقل می‌کنند. نوشیدن آبمیوه، به خصوص بر مصرف مکمل‌های شیمیایی و دارویی، نظیر قرص‌های جوشان ارجحیت دارد.

خوب بخوابید

تحقیقات دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا نشان می‌دهد که هر چه قدر خواب شبانه‌ی کامل‌تری داشته باشید، توانایی شما در مقابله با ویروس‌های تنفسی بیشتر می‌شود. افرادی که شب‌ها کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، سه برابر بیشتر از آن‌هایی که حداقل هشت ساعت خوابیده‌اند، در معرض ابتلای به سرماخوردگی هستند.