pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

چه کنیم که شجاع‌تر باشیم؟

هفت تمرین ساده برای افزایش شجاعت در زندگی

شما تا چه اندازه شجاع هستید؟ آخرین بار کی از شجاعت‌تان استفاده کردید؟ نکته در اینجاست که شجاعت مانند ماهیچه‌های ماست. اگر از آن استفاده نکیند، ضعیف می‌شود.

در مورد رشادت‌های آن‌چنانی صحبت نمی‌کنیم. در مورد شجاعتی حرف می‌زنیم که همه ما در لحظه‌های کوچکی از زندگی به آن نیاز داریم تا حرف‌مان را بزنیم، ریسک کنیم، از حق خودمان و دیگران دفاع کنیم و … اینجا سعی داریم تمرین‌های کوچک و ساده‌ای معرفی کنیم که در درازمدت نتایج محسوسی بر افزایش شجاعت شما خواهند داشت.

شما می‌توانید شجاعت‌تان را به کمک تمریناتی که در زیر می‌آید افزایش دهید، اما قبل از آن بیایید ببینیم که اصلا شجاعت چیست؟

شجاعت 

شجاعت توانایی و قابلیت یک انسان برای مواجهه با خطر، مشکلات، ریسک و یا درد است؛ بدون این که ترس بر او غلبه کند یا بر کاری که می‌کند تاثیر بگذارد. شجاعت را معمولا به قلب یا دل انسان نسبت می‌دهند. مثلا می‌گویند فردی شجاع‌دل است یا دل شیر دارد. زیرا شجاعت توانایی انجام کاری‌ است که درست به نظر می‌رسد، هرچند خطرناک باشد. کاری که قلب انسان به درستی آن گواهی می‌دهد، گو اینکه مغز محافظه‌کار، ما را از انجام آن بترساند.

کار جدیدی شروع کنید

منظور از کار جدید در این‌جا لزوما شغل جدید نیست. مثلا مدت‌هاست وسوسه شده‌اید که راکت بخرید و پینگ پنگ بازی کنید. این کار را بکنید. از امتحان چیزهای جدید هراس نداشته باشید.تازه‌وارد بودن همیشه سخت است؛ اشتباهات و اعمال ناشیانه، نگاه‌های دیگران، حتی ممکن است مورد تمسخر واقع شوید. اما همین‌هاست که شما را می‌سازد. پس اگر کار، ورزش، ساز یا یک زبان خارجی جدید فکر شما را مشغول خودش کرده، حتما شروع کنید.

جایی بروید که پیش از این تا به حال نرفته بودید

شجاعت با سفر رابطه تنگاتنگی دارد. افراد شجاع معمولا زیاد به سفر می‌روند و عکس این قضیه نیز صادق است؛ افرادی که زیاد سفر می کنند شجاع‌تر می‌شوند. برای سفرهایتان مقصدهایی انتخاب کنید که تابه‌حال نرفته‌اید. کشور پهناور ما نقاط بکر و نادیده بسیار دارد. جنگل‌ها و سواحل شمالی ما بسیار زیبا هستند، اما این کلیشه را بشکنید و جاهای جدید را امتحان کنید. کوه‌ها‌، کویرها و سواحل و جزایر جنوبی کشور را ببینید. این تمرین را می توانید حتی بدون سفر رفتن هم انجام دهید. برای رفتن به خانه یا محل‌کار، مسیر همیشگی را فراموش کنید و مسیرهای جدید را امتحان کنید. فراموش نکنید که این یک تمرین است و کم و زیاد شدن طول مسیر مهم نیست.

حرفتان را بزنید

آیا شما هم گاهی اوقات حرف ‌دلتان را حبس می‌کنید؟ همه ما بارها این کار را کرده‌ایم. ترس باعث این کار می‌شود. یکی از بهترین راه‌های تقویت شجاعت، گفتن چیزهای مثبت به کسانی است که می‌شناسید. عذرخواهی کردن، ابراز علاقه و تعریف و تمجید صادقانه، به‌خصوص اگر از واکنش و برداشت ‌طرف مقابل نگران باشید، شما را آدم شجاع‌تری می‌کند.

با کسانی که نمی‌شناسید گفت‌وگو کنید

خودتان را در مهمانی بزرگی تصور کنید که بسیاری از مدعوین آن را نمی‌شناسید. وضعیتی که برای خیلی از ما در جشن‌های عروسی و تولد و … پیش می‌آید. احساس خوبی ندارید. اما اگر جرات کنید و با یک نفر وارد صحبت شوید اوضاع فرق می‌کند. نام‌شان را بپرسید. از آن‌ها بپرسید کجا زندگی می کنند، چه شغلی دارند و علاقه‌مندی‌هایشان چیست؟

صحبت کردن با افرادی که آن‌ها را نمی شناسید، تمرینی برای غلبه بر محافظه کاری است و کمک می‌کند ترس‌های اجتماعی شما از بین برود. این کار را می توانید در خیابان، پارک، مترو، تاکسی، هواپیما و … تمرین کنید.

از دیگران دفاع کنید

اگر در محل کار یا خیابان ببینید که شخصی به صورت ناجوانمردانه مورد آزار یا تهدید است، چه می‌کنید؟ پیش رفته و صحبت می‌کنید یا ساکت و بی‌تفاوت می‌مانید؟ وقتی پشت سر کسی غیبت می‌کنند چه‌طور؟ آیا از کسی که برعلیه او صحبت می‌کنند دفاع می‌کنید؟ از دیگران، از کسانی که مورد ستم یا رفتار ناجوانمردانه واقع شده‌اند، دفاع کنید و افزایش شجاعت را درون قلبتان احساس کنید.

فریاد بزنید

اگر در کلاس هنرهای رزمی ثبت‌نام کنید، یکی از اولین چیزهایی که به شما یاد می‌دهند، فریاد زدن است. بسیاری از مردم و به خصوص خانم‌ها، آن‌قدر از این کار پرهیز می‌کنند که حتی فراموش می‌کنند چگونه باید فریاد زد. بلند کردن صدا در بسیاری از افراد به یک ترس تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم فریاد زدن را دوباره بیاموزید. به کلاس هنرهای رزمی بروید، در ساحل یا یک جای دور افتاده یا حتی داخل یک بالشت‌ فریاد بزنید. فریادی که از عمق وجود برآید، منبع شگفت انگیز انرژی و شجاعت است.

هر جور که خواستید لباس بپوشید

جامعه قوانین سفت و سختی برای لباس پوشیدن افراد وضع کرده است. موقعیت‌های مختلف، لباس‌های مختلف را طلب می‌کنند. در محل کار یا حتی بعضی از مکان‌های تفریحی مثل رستوران‌ها هم قوانین خاصی در مورد لباس دارند که به درسینگ کد معروف است. اما اوقات فراغت شما متعلق به خودتان است. هر جور که مایل بودید لباس بپوشید و از قضاوت دیگران نترسید. جوری لباس بپوشید که نمایانگر شخصیت و روحیات شما باشد.