pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

وقت‌هایی که حالمان خوب است

نکات ساده‌ای برای نگه ‌داشتن حال خوب

وقت‌هایی که حالمان خوب است، دنیا را زیباتر می‌بینیم، لبخند لحظه‌ای از روی لبمان پاک نمی‌شود، حوصله و دل ‌و‌ دماغ داریم و در یک کلام از زندگی لذت می‌بریم. بهترین کارهای زندگی‌مان، ثمربخش‌ترین تلاش‌ها و ماندگارترین‌ آموختن‌ها را وقت‌هایی تجربه کرده‌ایم که حالمان خوب بوده ‌است. اما چرا این حال خوش به بعضی از افراد بیشتر از سایرین دست می‌دهد؟ آیا حال خوب به اختیار خود می‌آید و می‌رود، یا عادت‌های ریز و درشت ما بر آمدن و ماندنش تاثیر دارد؟ مشاهدات، مطالعات و تجربیات انسان نشان می‌دهد که حال ‌خوب را باید جذب کرد؛ خواه از طریق ذهن یا از راه حواس پنج‌گانه. حال خوب را می‌توان از طبیعت، رنگ‌ها، گیاهان، طعم‌های خوب و عطرهای دلپذیر گرفت. در ادامه‌ی این متن، این موارد را یک ‌به‌ یک بررسی می‌کنیم.

 خواب کافی

شاید مهم‌ترین و واضح‌ترین چیزی که برای داشتن یک حال خوب باید رعایت کرد، داشتن خواب کافی است. این قضیه کاملا بدیهی است. مثلا اگر شما با یک کودک بدخلق مواجه ‌شوید، اولین تشخیص‌تان این خواهد بود که او به اندازه‌ی کافی نخوابیده ‌است. با این حال پژوهشگران دانشگاه هاروارد تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، خواب کافی موجب بهبود عملکرد شناختی و پردازش‌های مغز می‌شود. در نتیجه کسی که صبح از یک خواب کافی و مناسب برخیزد، هوشیارتر، خوشبین‌تر و کاملا آماده برای تلاش است.

چشم گشودن به روی گل‌ و گیاه

گلدان‌های‌تان را در اتاق خواب‌تان، روی میزی که نزدیک به تختخواب باشد قرار دهید. طوری که بعد از بیدار شدن اولین چیزی که می‌بینید برگ‌های سبز یا گلبرگ‌های لطیف باشد. شاید فایده‌ی این حرکت نیازی به اثبات نداشته ‌باشد، اما پژوهشگران دانشکده‌ی پزشکی هاروارد با مطالعه بر روی کسانی که صبح را این‌گونه آغاز کرده‌ بودند، متوجه شدند که آنها در طول روز آرام‌ترند و با حوصله‌ی بیشتری کار می‌کنند.

نور خورشید

آفتاب بی‌هزینه و در دسترس است و شاید به همین خاطر به آن توجه کافی نمی‌شود. نور خورشید علاج افسردگی است و علم ثابت کرده ‌است که تابیدن آن موجب تولید ماده‌ای به نام سروتونین در بدن می‌‌شود. این ماده موجب آرامش روحی و روانی می‌شود و برای انسان، خلق خوش و حال خوب به ارمغان می‌آورد. از آفتاب فرار نکنید و به خورشید اجازه دهید حال‌تان را خوب کند.

کمک گرفتن از رنگ‌ها

از روانشناسی رنگ‌ها برای داشتن روحیه‌، انرژی و حال بهتر می‌توان کمک گرفت. رنگ‌های طیف قرمز و بنفش، در انسان انرژی و میل به فعالیت القا می‌کنند. رنگ‌هایی از جنس سبز و زرد شادی و نشاط را به بیننده تزریق می‌کنند. لسلی هرینگتون، موسس شرکت LH Color می‌گوید: «رنگ‌هایی چون قرمز و بنفش در انسان انرژی و انگیزه القا می‌کنند، زیرا بدن را به تولید آدرنالین بیشتر وا می‌دارند». آدرنالین در انسان احساس توانایی برای انجام کارهای دشوار ایجاد می‌کند. در محل کار و استراحت، به فراخور نیازتان، از رنگ‌ها برای القای حس فعالیت و یا آرامش استفاده کنید. رنگ‌ها نیز مانند گل‌ها، گیاهان و آفتاب، بخشی از طبیعت‌اند و حال ما را خوب می‌کنند.

مصرف سبزیجات، میوه و آبمیوه

این‌که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند، به کنار. این‌ها فوایدی است که به طور کلی برای سلامت بدن دارند. اما مصرف میوه‌ها و سبزیجات به طور مشخص روحیه و حال و هوای ما را هم خوب می‌کند. به خصوص میوه‌های شیرین که منابع سبکی از انرژی هستند.

در مقایسه با میان‌وعده‌های چرب و نوشابه‌های گازدار که در معده سنگینی می‌کنند و ما را کسل می‌سازند، انرژی میوه و آبمیو‌ه سریع و بی‌دردسر جذب می‌شود و سطح انرژی بدن را به سرعت بالا می‌برد. بماند که عطر و طعم دل‌انگیز بعضی از میوه‌ها برای بهبود حال ما کافی است. همچنین ویتامین C موجود در سبزیجات، میوه‌ها و آبمیوه‌ها، از طریق کاهش فشار خون و هورمون‌های استرس‌زا، آرامش را به ارمغان می‌آورد.

نوشیدن آب

از نوشیدن آب به هیچ وجه غافل نشوید و هرگز اجازه ندهید بدن‌تان دی‌هیدراته شود. نوشیدن چای و قهوه نه ‌تنها کمکی به هیدراته ماندن بدن نمی‌کند، بلکه دفع و تخلیه آب را افزایش می‌دهد. همواره یک بطری آب یا یک پاکت آبمیوه همراه خود داشته باشید و هر از چندگاهی یک جرعه بنوشید؛ حتی اگر تشنه نباشید. بعد از مدتی احساس خواهید کرد که سردرد و احوالات ناخوش کمتر سراغ شما می‌آیند.

 

آرامش را استشمام کنید

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌تواند حال‌ ما را خوب کند، استشمام رایحه‌ی گیاهان معطر است. یک بطری خیلی کوچک از روغن معطر مورد علاقه‌تان را همیشه همراه خود داشته باشید. هر از چند گاهی چند قطره روی یک دستمال یا حتی روی مچ دست‌تان بریزید و چند بار آن را بو بکشید. تمام روغن‌های معطر گیاهی، به خصوص آن‌هایی که دوست‌شان دارید، حس خوشایندی در شما ایجاد می‌کنند. با این ‌حال روغن مرکبات، اسطوخودوس (لوندر) و یاسمن، اثرات ضد استرس سریع‌تری دارند.

دم و بازدم

نفس عمیق، ذهن و بدن را آرام می‌کند. به خصوص طولانی کردن بازدم که از موثرترین روش‌های ریلکسیشن است. این تمرین ساده را برای خوب کردن حال‌تان انجام دهید:

به آرامی هوا را به داخل ریه‌ها هدایت کنید و این کار را حدود پنج ثانیه طول دهید. سپس حدود پنج ثانیه نفس را در سینه حبس نموده و بعد به آرامی و در مدت زمان پنج ثانیه آن را خالی کنید. این کار را پنج بار تکرار کنید و از آرامشی که حاصل می‌شود لذت ببرید.

اگر این تمرین برای‌تان راحت بود و یا دوست داشتید آن را ادامه دهید، می‌توانید تعداد دفعات دم و بازدم را زیاد کنید و یا زمان هر مرحله را افزایش دهید.