pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

ما چاق نیستیم، اعصاب نداریم.

سه راهکار برای کنترل و کاهش پرخوری عصبی

 

مهم نیست تا چه اندازه به تغذیه‌ی سالم اهمیت می‌دهید و حواس‌تان به رژیم غذایی‌تان هست؛ گاهی فقط غذا خوردن است که می‌تواند حال‌تان را بهتر کند. خیلی از ما وقتی در موقعیت‌های دشوار روحی روانی قرار می‌گیریم، مثلا حجم کارمان ناگهان زیاد می‌شود، نزدیک موعد امتحانات پایان ترم است، رابطه‌ی عاطفی‌مان دچار مشکل شده است و صد البته امان از چاقی سال کنکور که کم و بیش همه تجربه‌اش را داریم، به غذا خوردن پناه می‌بریم. این‌جور مواقع شاید فکر می‌کنیم هیچ‌چیز به اندازه‌ی یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده با پنیر یا یک بستنی بزرگ حال‌مان را خوب نمی‌کند. خب، پناه بردن گاه و بی‌گاه به چنین خوراکی‌هایی چندان بد نیست ولی آن‌چه باید در نظر بگیریم اجتناب از تبدیل شدن این کار به عادت است. چرا که بعد از مدتی این کار به نوعی اعتیاد تبدیل می‌شود و به محض اینکه استرس بالا می‌رود به جای مواجهه‌ی صحیح با علت این استرس به این خوراکی‌های مضر پناه خواهیم برد و تا چشم به هم بزنیم، اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و دیگر مشکلات هم به لیست مشکلات قبلی اضافه خواهند شد.

در این‌جا سه پیشنهاد برای کنترل این پرخوری‌های عصبی را با هم مرور می‌کنیم:

 

۱. آن‌چه شنیده‌اید را فراموش کنید.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات دشمن شما نیستند. در واقع‌، آن‌ها تامین‌کنندگان گلوکز، این اصلی‌ترین منبع انرژی برای بدن، مغز و ماهیچه‌های شما هستند. آن‌ها همچنین به بدن شما در تولید سروتونین کمک می‌کنند، ماده‌ای که باعث به وجود آمدن نشاط در شما می‌شود. اما خیلی از ما شنیده‌ایم برای داشتن اندامی متناسب باید میزان کربوهیدرات مصرفی را به حداقل برسانیم و یا برای مدتی به کل آن را حذف کنیم. این امر در درازمدت منجر به بروز خستگی، بی‌حوصلگی و تشدید استرس می‌شود. و آن وقت است که برای جبران این کمبود کربوهیدرات، بدن انواع خوراکی‌های مضر به میزان زیاد را می‌طلبد. ایده‌آل آن است که نیمی از کالری مجاز روزانه‌تان را با غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات پر کنید.

 

۲. اطلاعات روی بسته‌بندی‌ها را بخوانید.

جایگزین کردن مواد خوراکی سالم با ناسالم در دوره‌هایی که دچار پرخوری عصبی می‌شوید یکی از راه‌های نجات شماست. در هنگام خرید میوه و سبزیجات، سعی کنید تا جایی که می‌شود آن‌ها را تازه‌تازه تهیه کنید. اگر این امکان را ندارید، به دنبال میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده، خشک شده یا منجمدی بروید که شکر و روغن نداشته باشند. هنگام خرید غلات به سراغ محصولات تهیه شده از دانه‌های خالص بروید. بیسکویت‌های سبوس‌دار، نان‌های جو و سبوس، پاپ‌کورن و خوراکی‌هایی از این دست را جایگزین چیپس و پفک و نان‌های معمولی بکنید.

حواس‌تان به نوشته‌های روی بسته‌بندی خوراکی‌ها و تنقلات باشد. به میزان کالری و فیبر درج شده در جدول اطلاعات دقت کنید. سعی کنید میان‌وعده‌های ۲۰۰  کالری‌تان را تا جایی که می‌شود پر کنید از موادی که سالم‌تر هستند. آجیل، میوه‌های خشک و شکلات تلخ جایگزین‌های خوبی هستند. در روزهای پراسترس این نوع خوراکی‌ها را دم دست‌تان بگذارید.

 

۳. غذا را بی‌خیال شوید.

به جای پناه بردن به غذا لیستی از کارهای دیگری تهیه کنید که عموما به کاهش استرس شما کمک می‌کنند. قدم زدن، دوچرخه سواری در صورت امکان، نرمش‌های سبک، چند نفس عمیق پشت سر هم و مدیتیشن گزینه‌هایی هستند که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید. اگر از محیط بسته بیرون بزنید و ویتامین D هم به بدن‌تان برسانید که چه بهتر. حواس‌تان به میزان خواب‌تان هم باشد. به مرور زمان خواب کمتر از ۷  ساعت در شبانه‌روز موجب بروز اختلال‌های هورمونی، افسردگی، ایجاد استرس و پرخور