pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

قلب کوچکی به نام توت‌فرنگی

مروری بر فواید توت‌فرنگی برای قلب، چشم، سرماخوردگی، اضافه‌وزن و …

توت‌فرنگی میوه‌ی بسیار عجیبی است. تنها میوه‌ای است که بذر‌هایش در سطح خارجی آن توزیع شده‌اند، نه در وسط آن! در حفره‌های ریز روی پوست توت‌فرنگی به طور متوسط 200 بذر پیدا می‌شود. اگر باور نمی‌کنید، خودتان بشمرید!

در حقیقت توت‌فرنگی‌ها از نظر علمی حتی میوه نیستند، بلکه قسمتی از گل محسوب می‌شوند که رشد کرده و قابل خوردن است. نکته‌ی عجیب‌تر این است که توت‌فرنگی ها بر خلاف نام‌شان (Strawberry) حتی به خانواده‌ی بری‌ها (Berries) تعلق ندارند و در حقیقت نوعی رز (Rose) هستند.

توت‌فرنگی شاید پیچیده و عجیب باشد، اما بسیار محبوب و مفید است. توت‌فرنگی فاقد کالری و چربی و سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های C و K ، اسید فولیک، منگنز و پتاسیم است.

آنتی اکسیدان در برابر رادیکال آزاد

رادیکال‌‌ ممکن است ما را یاد درس سخت ریاضی بیندازد. اما رادیکال‌هایی که در اینجا از آن صحبت می‌کنیم به مراتب خطرناک‌تر و آزاردهنده‌تر از رادیکال‌های درس ریاضی‌ اند. آن‌ها مولکول‌ها یا اتم‌هایی هستند که سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و موجب سرطان، دیابت، نارسایی قلبی، آسیب‌های مغزی، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

در نقطه‌ی مقابل آنتی‌اکسیدان‌ها را داریم. ترکیباتی که در بعضی از مواد غذایی، به خصوص در میوه‌ها، یافت می‌شوند و قدرت مقابله با خراب‌کاری رادیکال‌‌‌های آزاد را دارند.

مفید برای چشم

تقریبا تمامی مشکلاتی که در گذر ایام برای چشم‌ انسان پیش می‌آید، ریشه در آسیب‌هایی دارد که رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها می‌زنند. این مشکلات به دلیل کمبود آنتی‌اکسیدان‌های خاصی اتفاق می‌افتد که نیازی به ذکر نام تک‌تک آن‌ها نیست. همین‌قدر بدانید که تمام این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی ضروری در توت‌فرنگی موجود است.

علاوه بر آن توت‌فرنگی می‌تواند نوسانات فشار چشم را کنترل و متعادل کند. هر گونه افزایشی در فشار داخل کره‌ی چشم ممکن است آسیب جدی به بینایی انسان بزند و توت‌فرنگی به خاطر دارا بودن پتاسیم، می‌تواند به تعادل و تنظیم این فشار کمک کند.

ویتامین C

هشت عدد توت‌فرنگی متوسط، حدود 140 درصد از نیاز روزانه‌ی انسان به ویتامین C را در خود دارد. در باور عموم مردم، پرتقال میوه‌ای است که بیشترین میزان ویتامین‌ C را داراست، اما همین هشت عدد توت‌فرنگی بیش‌تر از یک پرتقال حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین C یکی از برجسته‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد سهم به‌سزایی دارد. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در درمان سرماخوردگی‌های رایج و سرفه و پیش‌گیری از آن‌ها بسیار موثر است. اما ظاهرا مشکلی در کار است؛ دسترسی به توت‌فرنگی در فصل‌های سرد سال و در زمان شیوع سرماخوردگی، راحت نیست.

«مثل یه دوست»، محصول جدید سان‌استار، آب توت‌فرنگی و پرتقال را (به همراه چند پاپایا، گواوای صورتی، موز و آناناس) در تمام فصل‌های سال در اختیار شما می‌گذارد. آن را بنوشید، از طعم شگفت‌انگیزش لذت ببرید و ویتامین C مورد نیازتان را بگیرید.

قلبی کوچک برای قلبی بزرگ

اگر به شکل توت‌فرنگی دقت کنید، می‌بینید که شبیه یک قلب کوچک است. بر همین اساس بعضی از مردم معتقدند که این میوه برای قلب انسان بسیار مفید است. دانشمندان هنوز ربطی میان این دو موضوع نیافته‌اند؛ اما تاثیرات مثبت توت‌فرنگی در سلامت قلب را ثابت کرده‌اند.

فیبر بالا ، اسید فولیک، عدم وجود چربی و مقدار زیاد ترکیبات آنتی‌اکسیدانی،  توت‌فرنگی را به بسته‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت قلب تبدیل کرده‌است. توت‌فرنگی کلسترول موجود در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و ویتامین‌های B موجود در آن، ماهیچه‌‌های قلب راتقویت می‌کنند.

کاهش وزن

توت‌فرنگی سرشار از موادی است که سوخت و ساز بدن را تحریک کرده و میزان مصرف کالری را افزایش می‌دهند. علاوه بر آن احساس سیری ایجاد می‌کنند و از اشتها می‌کاهند. اگر تصمیم به کاهش وزن دارید از توت‌فرنگی در برنامه غذایی‌تان غافل نشوید.