pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

فواید موز برای تن و روان

مروری بر هشت مورد از خواص غذایی بی‌نظیر موز

هر سال در جهان بیش از 100 میلیارد موز خورده می‌شود و از این نظر موز بعد از گندم، برنج و ذرت، چهارمین قربانی بزرگ انسان‌ها به شمار می‌رود. موز خیلی راحت از پوست خود جدا می‌شود، راحت خورده می‌شود، نرم و اندکی آبدار است و طعم شیرین فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین جای تعجبی ندارد که این قدر محبوب است. اما در کنار همه‌ی اینها موز از خواص غذایی بی‌نظیری برخوردار است. با هم مهم‌ترین فواید موز برای سلامت انسان را مرور می‌کنیم.

کالری

موز میوه‌ای کم کالری است. شما با خوردن موز می‌توانید بدون زیر پا گذاشتن رژیم‌تان، طبع شیرین‌پسند خود را راضی کنید. یک عدد موز متوسط، تنها حدود 110 کالری انرژی دارد.

چربی و کلسترول

موز به طور طبیعی خالی از هر گونه چربی و کلسترول است. از طرفی از لحاظ فیزیک و لزجت، خواصی شبیه مواد چرب دارد. به همین خاطر از موز له‌شده می‌توان به عنوان جایگزین روغن و کره در پخت برخی شیرینی‌ها استفاده کرد. همچنین یخ‌زده‌ی آن را می‌توان به جای ماست یا بستنی در ساختن اسموتی به کار برد تا معجون سالم‌تری به دست آید.

پتاسیم

عمده‌ی شهرت موز در بین کارشناسان علم تغذیه به مقدار پتاسیم بالای موجود در آن است. یک موز متوسط بیش از 400 میلی‌گرم پتاسیم دارد که در بین مواد غذایی رقم بالایی است. پتاسیم برای عملکرد صحیح عصب‌‌‌ها و ماهیچه‌ها ضروری است و به تعادل فشار خون نیز کمک می‌کند. پتاسیم موجود در موز یک فایده‌ي ویژه نیز برای ورزشکاران دارد. این ماده به ماهیچه‌ها کمک می‌کند که بعد از تمرینات سخت دچار گرفتگی نشوند.

ویتامین C

فصل سرد سال کم‌کم از راه می‌رسد و این روزها ویتامین C خیلی روی بورس است. شاید کمتر به ویتامین C موجود در موز اشاره شده و نام این میوه پشت نام‌های معروف‌تری چون پرتقال دیده نمی‌شود. اما موز از مقادیر قابل توجهی ویتامین C برخوردار است و مصرف آن در کنار سایر میوه‌ها شما را از مکمل‌‌های دارویی بی‌نیاز می‌کند.

ویتامین B6

از آنجایی که ویتامین‌‌های گروه B بیشتر در فرآورده‌‌های دامی یافت می‌شوند، وجود ویتامین B6 (در مقیاس زیاد) در موز مایه‌ی شگفتی است. یک عدد موز 35 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را مرتفع می‌کند. ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود، در بدن به کار رشد سلول‌‌های جدید می‌آید. از این خاصیت موز، گیاه‌خواران و کسانی که به هر دلیل کمتر از فرآورده‌‌‌های دامی مصرف می‌کنند، سود می‌برند.

قابلیت هضم

موز قابلیت هضم بسیار آسانی دارد. به خصوص به افراد بیمار که معمولا مشکلاتی در گوارش و هضم غذا دارند، مواد غذایی مهم را بدون دردسر می‌رساند. به همین خاطر است که موز له‌شده معمولا جزو اولین غذاهای جامدی است که به نوزادان داده می‌شود.

کربوهیدرات

بدن انسان کربوهیدرات را به عنوان اولین منبع انرژی خود می‌شناسد. کربوهیدرات‌ها از نظر وزنی،  کمتر از نصف چربی‌ها کالری دارند و به این دلیل از خاصیت سیرکنندگی بیشتری برخوردارند. علاوه برآن موز سرشار از فیبر است و فیبر به افزایش زمان سیری کمک شایانی می‌کند. اگر در وعده‌ی صبحانه موز مصرف کنید، تا هنگام ناهار فکر ناخنک زدن به تنقلات به سرتان نخواهد زد.

اثرات شادی‌بخش

موز می‌تواند بر افسردگی غلبه کند و شما را شاد نگه دارد و این البته تنها به خاطر طعم لذیذش نیست. بلکه ساز و کار شیمیایی خاصی در کار است. موز تنها میوه‌ای است که آمینو اسیدی به نام تریپتوفان را به همراه ویتامین B6  در بر دارد. ترکیب این دو ماده به بدن در ساخت سروتونین کمک می‌کند و شاید بدانید که سروتونین ماده‌ای بسیار ضروری است که افسردگی‌ها و آلام روحی را تسکین می‌دهد.