pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

شش نکته براي کاهش استرسهاي روزانه

در چند دهه گذشته دو دلیل عمده برای استرس، اضطراب و آشفتگی افراد وجود داشته است. دلیل اول معطوف به زندگی اجتماعی افراد است. با گذشت زمان و سرعت تغییر در زندگی مدرن، میزان ابهام از آینده و عدم شفافیت وضعیت مالی یکی از مهمترین دلایل آشفتگی است.

دلیل دوم شخصی‌تر و مربوط به ژنتیک افراد است. افراد زیادی از اضطراب و آشفتگی رنج میبرند که دلیل عمده‌ی آن بالا بودن بیش از حد کورتیزول ( هورمن کلیدی استرس) در بدن است. تنظیم نبودن میزان این هورمن در بدن باعث احساس اضطراب در فرد می‌شود و اغلب به راحتی نیز قابل کنترل نخواهد بود.

حال که ما درک بهتری از عوامل شیوع اضطراب داریم، میتوانیم از دانش ایجاد شده برای کاهش عواقب آن کمک بگیریم. در این مطلب شش نکته که ما را در کاهش اضطراب کمک خواهد کرد را مرور میکنیم:

ارتباط اجتماعی خود را افزایش دهید

ارتباطات مستحکم اجتماعی مخصوصا با افرادی که صمیمیت و اعتماد با آنها وجود داشته باشد میتواند ما را در متوازن کردن احساسات و کنترل آشفتگی و اضطراب یاری کند. تقریبا همه ما در مورد فواید روانی داشتن ارتباطات قوی آگاه هستیم و میدانیم داشتن چنین ارتباطاتی مخصوصا در زمانی‌که فشار محیطی به صورت ناگهانی ایجاد میشود کارا است. اما جالب است بدانیم ارتباطات اجتماعی قوی بصورت بیولوژیکی نیز هورمنی که حس خوب را در ما ایجاد میکند ( سروتونین و اکسیتوسین) را افزایش می‌دهد. تعاملات اجتماعی همچنین بخشی از مغز که مسولیت تنظیم احساسات و اخذ تصمیمات را بر عهده دارد  را ارتقا می دهد.

حضور ذهن داشته باشید

همچنین می‌توانید با تمرکز داشتن بر زمان حال، میزان استرس را تا حد زیادی کنترل کنید. فکر کردن به گذشته  و نگرانی در مورد آینده منشا بسیاری از اضطرایها و آشفتگی هاست. با تمرین منظم حضور ذهن داشتن و تمرکز بر آنچه در لحظه در حال انجام آن هستید عملکرد مغز را که موجب اجتناب از محرکهای اضطرابی میشود را بهبود می‌بخشید. این تمرین میزان استرس را به لحاظ فیزیولوژی کاهش نمی‌دهد ولی کمک میکند تا کنترل چرخه عکس‌العمل‌هایی که به اضطراب نشان می‌دهید را به دست بگیرید. دور بودن از جریان اطلاعاتی که به جهت شبکه‌های اجتماعی هفت روز هفته و 24 ساعته در معرض آن هستید به کاهش استرس کمک می‌کند. اما دور شدن کامل از اخبار و انزوا نیز، بخاطر ایجاد حس ناآگاهی از آنچه پیرامون ما در حال وقوع است باعث افزایش استرس خواهد بود.

کنترل زندگی را در دست بگیرید

یکی از دلایل عمده اضطراب، احساس نداشتن کنترل بر زندگی است. بخش‌های مهمی از زندگی از حوزه اختیارات ما و بالطبع کنترل ما خارج است ولی می‌توان با استفاده از فرصت‌هایی که امکان افزایش کنترل بر زندگی شخصی و کاری ایجاد میکند، آرامش خود را افزایش دهیم. اغلب با مطرح کردن نظرات خود یا یافتن شریک در حوزه‌های مختلف زندگی، ادراک ما از میزان کنترل بر زندگی افزایش پیدا می‌کند.

فعالیت‌های بدنی را افزایش دهید

فعالیت‌های فیزیکی بصورت مستقیم میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول در مواقع استرس‌زا میزان انرژی بیشتری را آزاد می‌کند. با صرف کردن این انرژی در فعالیت‌های بدنی، سهم تبدیل این انرژی به آشفتگی و اضطراب را کاهش می‌دهید. انجام فعالیت‌های فیزیکی نه تنها مشکلات مربوط به استرس مثل چاقی، دیابت و اختلال متابولیک را کاهش می‌دهد، بلکه میزان فعالیت مغز را افزایش خواهد داد.

از خوردن غذاهای آماده اجتناب کنید

انتخاب‌های ما در مواقع اضطراب شاید بصورت موقت اضطراب را کاهش دهد ولی در دراز مدت مشکلات عمده‌ای برای سلامتی ایجاد خواهد کرد. خودن فست‌فود با میزان کالری و روغن بالا شاید عملکرد هورمن کورتیزول را کاهش دهد ولی در ادامه با اختلالات و مشکلاتی که برای قلب ایجاد می‌کند ضربات جبران ناپذیر بیشتری به بدن خواهد زد. همچنین در مورد الکل، سیگار و دیگر مواد مخدر شاید در مواقع استرس بصورت کوتاه مدت میزان آشفتگی را کاهش دهد اما بدن را با عواقب سهمگینی مواجه خواهد کرد.

معجزه را فراموش کنید

آگاهی نسبت به آنچه باعث ایجاد و تشدید اضطراب می‌شود، اولین گام برای کنترل کردن استرس است. اما همچنین باید آگاه باشیم هیچ کاری به تنهایی تمام مشکلات را حل نخواهد کرد. افزایش تعاملات اجتماعی، تمرین تمرکز بر فعالیت‌های جاری، استفاده از امکانات و فرصت‌ها برای افزایش کنترل بر زندگی شخصی و کاری، داشتن رژیم غذایی سالم در کنار افزایش فعالیت‌های جسمی همه و همه مسیرهایی است که ما را در کنترل اضطراب و آشفتگی کمک خواهد کرد. هیچ میانبری برای این امر وجود ندارد اما تداوم اجرای این موارد حتما راهگشا خواهد بود.