pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

رژیمی برای روزهایی که گلودرد دارید

گلودرد یکی از بدترین انواع بیماری‌ روزهای سرد است. آن حس خارش یا درد آزاردهنده‌ی گلو که غذا خوردن یا حتی قورت دادن آب دهان را سخت می‌کند و انگار تمام انرژی آدم را تخلیه می‌کند. گلودرد معمولا ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا است و عموما درمان دارویی بلافاصله آن‌ را درمان نمی‌کند، حتی گاهی ممکن است در موارد خفیف‌تر پزشک هیچ درمان دارویی برای آن تجویز نکند. یک رژیم غذایی آرام‌بخش می‌تواند بهترین راه برای کنترل و رهایی از این بیماری باشد.

گلودرد چیست؟

علائم آشنای گلودرد شامل خارش یا احساس درد در گلو، دشواری در قورت دادن آب و غذا، گرفتگی صدا، تورم غدد بزاقی و کمی تب هستند. بهترین روش درمانی برای گلودرد استراحت، نوشیدن مایعات و خوردن غذاهای مقوی است. رژیم غذایی در این دوره باید شامل غذاهایی باشد که درد گلو را آرام‌تر کرده و به درمان آن کمک می‌کنند و باید تا حد امکان غذاهایی که باعث تحریک یا خارش گلو می‌شوند را از برنامه‌ی غذایی حذف نمود.

لیست خوب‌ها

عسل به عنوان آرام‌کننده‌ی گلودرد شهرت دارد. بافت نرم و طعم شیرین آن هنگام قورت دادن حس خوشایندی برای گلوی بیمار ایجاد می‌کند. همچنین عسل حاوی مواد ضدمیکروبی است که می‌تواند در درمان گلودرد نیز موثر واقع شود. ترکیب چای، آب‌لیمو و عسل یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در دوران سرماخوردگی و به ویژه در هنگام گلودرد است. در رژیم غذایی درمان گلودرد همچنین باید آن دسته از مواد غذایی گنجانده شوند که نرم بوده و بلعیدن‌شان آسان باشد. از جمله، تکه‌های کوچک موز، سیب رنده‌شده، ماست، فرنی، ژله، کورن‌فلکس‌‌های پخته و نرم شده، سوپ و آب گوشت و ماهیچه و آبمیوه‌هایی مثل آناناس، سیب و لیموشیرین. در بعضی موارد و در صورت صلاحدید پزشک خوردن بستنی‌های یخی هم می‌تواند به برطرف کردن احساس خشکی در گلو و آب‌رسانی به آن مفید باشد.

لیست بدها

موادغذایی خشک و سفت و هر‌آن چیزی که قورت دادن‌ش برای گلوی دردناک، کار سختی باشد، باید در لیست غذاهای ممنوعه‌ی این دوران قرار بگیرد. از جمله‌، نان تست، انواع بیسکویت‌های خشک و ترد، آجیل، سبزیجات خام، غذاهای سرخ‌کرده یا سوخاری شده — مانند مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده — و البته انواع غذاهای تند و پرادویه به ویژه کاری. همچنین حواس‌تان به میوه‌ها و نوشیدنی‌های ترش‌مزه، مانند پرتقال و نارنگی‌های ترش، گریپ‌فروت و گوجه‌فرنگی باشد، چرا که خاصیت اسیدی آن‌ها موجب تحریک گلو و بروز درد می‌شود. بهتر است در این دوران از خوردن هله‌هوله و خوراکی‌های شیرین هم خودداری شود. ارزش غذایی پایین آن‌ها، سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند.

سوپ مرغ؛ بهترین دوست شما

طی قرن‌ها، سوپ مرغ همواره به عنوان مرهم انواع سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا در نظر گرفته شده است. در نهایت محققان به بررسی این غذای معجزه‌آسا پرداختند و دریافتند سوپ مرغ به دو روش می‌تواند به بهبود این بیماری‌ها کمک کند. اول اینکه مواد تشکیل‌دهنده‌ی سوپ مرغ خاصیت ضدالتهاب دارند، بخاری که از کاسه‌ی سوپ مرغ بلند می‌شود خاصیت ضداحتقان دارد و به باز شدن راه تنفسی کمک می‌کند. علاوه بر این، یک‌یک مواد تشکیل‌دهنده‌ی این سوپ از هویج و پیاز گرفته تا سیب‌زمینی و سیر و مرغ دارای خواص درمانی هستند و ترکیب آن‌ها بهترین حالت ممکن برای یک وعده‌ی غذایی در هنگام بیماری‌ست.

هشدار

حتی مناسب‌ترین غذاها هم اگر زیاد از حد داغ باشند، برای یک گلوی متورم و دردناک مضرند. بگذارید غذاها و نوشیدنی‌ها اندکی خنک و به اصطلاح ولرم شوند و سپس میل کنید تا ناخواسته به گلویتان آسیب بیشتری وارد نکنید.