pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

دور یک میز

صرف غذا و نوشیدنی با دوستان و در محیطی دل‌انگیز اثرات مثبتی بر تن و روان انسان دارد

شاید باور نکنید اما دورهم‌نشینی‌های دوستانه بارها تاریخ را تغییر داده‌اند. چه بسا افراد خلاقی که برای خوردن یک قهوه یا یک وعده غذایی در کافه یا رستورانی دور هم جمع شده‌اند و بدون نیت قبلی دست به بزرگ‌ترین آفرینش‌های دوران حرفه‌ای‌شان زده‌اند.

سالوادور دالی و لوئیس بونوئل را به یاد بیاورید که در یک چنین محفلی مشغول تعریف کردن خواب‌‌هایشان برای یک‌دیگر بودند و از دل این گفت‌وگو ایده‌ی اولین فیلم سوررئال تاریخ سینما را درآوردند. خالقان زبان برنامه‌نویسی جاوا در یک دورهم‌نشینی به صرف قهوه دنبال نام و نشان خلاقانه‌ای برای زبان برنامه نویسی جدیدشان می‌گشتند. فنجان قهوه‌ی مشهوری که امروز نشان تجاری جاوا است از دل همین دورهمی ساده بیرون آمد. بسیاری از ایده‌های تجاری، ترانه‌ها، داستان‌ها و فیلم‌نامه‌ها در یک جمع صمیمانه متولد شده‌اند؛ دور میزی که رویش مقداری خوردنی و نوشیدنی بهانه‌ای برای پیوند این دوستان بوده‌است.

اما  نشست‌های صمیمانه به‌خودی‌خود مفید و موثرند، حتی اگر مسیر تاریخ را عوض نکنند. دیدار با دوستان به خصوص اگر با لذت‌بردن از غذا یا نوشیدنی موردعلاقه‌تان همراه باشد، حالتان را خوب  و دوستی‌تان را عمیق‌تر می‌کند.

فرانسوا دولاروشفوکو، نویسنده‌ی شهیر قرن هفدهم، گفته‌است: غذاخوردن یک ضرورت است، اما خوردن هوشمندانه یک هنر است. و خوردن هوشمندانه فاکتورهای زیادی دارد. از جمله‌ی این فاکتورها، فضا و محیطی است که غذا و نوشیدنی در آن صرف می‌شود و همنشین‌هایی که بهتر است اعضای خانواده یا دوستان صمیمی باشند.

وقتی ما به یک وعده‌ی غذایی سالم و مفید فکر می‌کنیم، معمولا با سوالاتی از این قبیل مواجهیم: چه چیزی باید بخوریم و چه چیزی را نباید بخوریم؟ غذایی که انتخاب کرده‌ایم چه مقدار کالری یا نمک یا قند دارد؟ آیا خوردن فلان ماده‌ی غذایی با ماده‌ی دیگری که سر سفره است سازگار است یا نه؟ اما متخصصان بر این باورند که برنامه‌ریزی برای دورهم خوردن وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی نیز به اندازه‌ی رعایت موارد بالا برای سلامت تن و روان مفید است.

دور یک میز، نه فقط غذا که معمولا خاطراتمان را به اشتراک می‌گذاریم. از اشتباهات و موفقیت‌های یک‌دیگر می‌آموزیم. دوستی‌ها شکل می‌گیرد و مستحکم می‌شود. در حقیقت سپری کردن زمان دور آن میز، از جنبه‌های عاطفی، فیزیکی، اجتماعی، شغلی، روحانی، فکری و روانی بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد.

کاهش استرس

استرس شاید بزرگترین معضل روحی و روانی عصر حاضر است که بر سلامت جسم نیز اثرات مخربی می‌گذارد. استرس مزمن در ابتلا به بیماری‌های قلبی، انواع خاصی از سرطان و آلزایمر سهیم است. استرس همچنین موجب اضافه‌وزن می‌شود؛ زیرا پرخوری‌های عصبی و بدخوابی را در پی دارد.

خبر خوب این است که گفت‌وگو کردن دور یک میز، اثرات ضد استرس ویژه ای دارد؛ اثراتی که در مکالمه‌ی تلفنی یا صحبت کردن در جلسات حاصل نمی‌شود. دورهمی‌های دوستانه زمانی برای ریلکس کردن و تقویت روابط ایجاد می‌کند. بنابراین اگر یک روز چالشی در محل کار یا تحصیل‌تان داشته‌اید، از لحاظ زمانی از برنامه‌هایتان عقب هستید، در غم فقدان کسی به سر می‌برید و یا مدتی است با یک بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، بهترین راه برای رهایی از استرس حضور در یک محفل دوستانه است. این محفل می‌تواند یک خلوت دو نفره در کافه باشد یا یک مهمانی شلوغ در خانه. فرقی نمی‌کند در کنار دوستانتان بنوشید یا یک شام مفصل را در میان آنها تجربه کنید، گفتگو با دوستان می‌تواند حال شما را بهتر کند.

بهبود توانایی‌های ذهنی

تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند که صرف شام به اتفاق دوستان یا خانواده، یا حتی یک دورهمی ساده در کافه‌ای دنج، توانایی‌های گوناگونی را در ما تقویت می‌کند؛ توانایی حل مساله، توانایی تفکرات پیچیده، خودباوری و  عزت نفس و توانایی کسب نمرات بالاتر. همچنین نرخ برخی رفتارهای خطرناک از جمله خوددرمانی یا مصرف دخانیات در نوجوانان را کاهش می‌دهد.

مغز و حافظه

آلزایمر بیماری رو به رشدی است که متاسفانه هنوز درمانی برای کاهش علائم یا سرعت پیشرفت آن شناخته نشده است. در حال حاضر مهم‌ترین سلاح ما در برابر این بیماری پیش‌گیری از سنین پایین است. بر طبق مشاهدات، ارتباطات اجتماعی از قبیل وعده‌های غذایی دورهم، بر حافظه و عملکردهای شناختی مغز تاثیرات مثبتی دارد. دانشمندان هنوز چگونگی این اثرات را به درستی درک نکرده‌اند، اما حدس‌هایی در این زمینه وجود دارد. با افزایش تدریجی سن، رهاکردن خیالات و تمرکز کردن روی جزئیات دشوارتر می‌شود. گذراندن وقت در جمع دوستان و آشنایان، ذهن را برانگیخته و درگیر روابط اجتماعی می‌کند تا کمتر دچار رخوت شود.