pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

دنیای خاص بلوبری

بلوبری هم از لحاظ شکل و رنگ و طعم خاص است و هم خواص غذایی ارزش‌مندی دارد

بلوبری (Blueberry) میوه‌ای کوچک و آبی رنگ (متمایل به بنفش) از خانواده‌ی بری‌ها (‌Berries) است و نام خود را از رنگ منحصر به فردش گرفته است. زیرا تنها میوه‌ای است که با این رنگ یافت می‌شود و به همین خاطر از آن به عنوان رنگ‌دهنده‌ی طبیعی در صنایع غذایی استفاده می‌کنند. حتی ساکنان اولیه قاره آمریکا در نقاشی و رنگ‌رزی از آن استفاده می‌کردند و رنگ‌های آبی و خاکستری می‌ساختند.

این گیاه بومی آمریکای ‌شمالی است و امروزه ایالات متحده‌ی آمریکا حدود 90 درصد بلوبری جهان را تولید می‌کند. در ایالت‌ نیوجرسی بلوبری میوه‌ی رسمی ایالت است. رابرت فراست، شاعر آمریکایی، عاشق این میوه بود و حتی در ستایش بلوبری شعری سروده‌است.

اما فقط شاعران نیستند که در ستایش بلوبری دست به قلم برده‌اند. محققان و پژوهشگران حوزه سلامت نیز خواص ارزش‌مندی در بلوبری یافته و در مقالات خود منعکس کرده‌اند. بیایید این خواص را مرور کنیم.

کالری اندک

یک فنجان بلوبری (148 گرم) دربردارنده‌ی تنها 84 کالری و 15 گرم کربوهیدرات است. در حالی که سرشار از ویتامین‌های C و K و منگنز است. یک فنجان از این میوه حاوی ۴ گرم فیبر، 24 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C، 36 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K و 25 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز است.

آنتی اکسیدان

این روزها از خواص فوق‌العاده آنتی‌اکسیدان‌ها و نقش حیاتی آن‌ها در مقابله با بیماری‌ها و تخریب‌های سلولی زیاد می‌شنویم. لزوم مصرف آنتی‌اکسیدان در رژیم‌های غذایی به صورت روزافزون احساس می‌شود. بد نیست بدانید که بلوبری در میان میوه‌ها یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان به شمار می‌رود.

یکی از آثار آنتی اکسیدانی ویژه‌ی بلوبری مقابله با تخریب DNA است. تخریب DNA پدیده‌ای است رایج و روزمره. گفته‌ می‌شود این اتفاق هر روز ده‌ها هزار بار در هر کدام از سلول‌های بدن ما رخ می‌دهد. از این اتفاق به عنوان عامل افزایش سن یاد می‌کنند. این پدیده حتی به پیشرفت سریع‌تر سرطان در بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف بلوبری و آب‌میوه‌ی آن میزان تخریب DNA را می‌تواند تا 20 درصد کاهش دهد.

حفاظت از چشم

بلوبری می‌تواند جایگزینی برای عینک، لنزهای طبی، قطره‌های چشمی، و حتی جراحی‌های چشم شود. بلوبری در پیش‌گیری از تقریبا تمام عوارض چشم موثر است؛ از دوربینی و نزدیک‌بینی گرفته تا آب‌مروارید، خشکی چشم و انواع عفونت‌ها. به خصوص عوارضی که مربوط  به شبکیه‌ی چشم باشند. این اثرات به خاطر حضور آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌‌های C، E و A و موادی مانند روی و سلنیوم است.

سایرفواید

بلوبری شما را شاداب، سرحال، فعال و هوشیار نگه می‌دارد و این به دلیل وجود خواص ضدافسردگی آن است. در حقیقت بلوبری‌ها قرص‌های ضدافسردگی ارزان و بدون عوارض جانبی هستند.  نکته مهم در مورد بلوبری‌ها این است که هر چه قدر تیره‌تر باشند، از مواد غذایی و خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری برخوردارند.

بلوبری بومی کشورما نیست و شاید دسترسی به میوه‌ی تازه‌ی آن برای ما آسان نباشد، اما فرآورده‌های آن مانند آب‌میوه‌ی طبیعی بلوبری را می‌توان در محصول جدید سان‌استار یافت. این محصول که از ترکیب آب میوه‌های انار، لیمو و بلوبری شکل گرفته‌است، به افتخار این میوه‌ی خاص، دنیای بلوبری من نام گرفته است. در این مقاله درباره‌ی خواص غذایی بلوبری گفتیم، اما توصیف طعم این نوشیدنی کار واژه‌ها نیست. این مورد را به خودتان واگذار می‌کنیم. طعم آن را بچشید و دنیای بلوبری و زیبایتان را بسازید.