pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

دعوا نمک زندگی؟


اختلاف نظر جزو لاینفک تمام روابط انسانی است. می‌خواهد از یک اظهارنظر بدون فکر شروع شده باشد یا کاری که دیگری را به شدت ناامید کرده است، همه‌ی ما حساسیت‌هایی داریم که کفرمان از نادیده گرفتن‌شان در می‌آید. و وقتی این اتفاق می‌افتد و احساس می‌کنیم آتشفشان درون‌مان در حال فعال شدن است، یک جمله‌ی جادویی هفت کلمه‌ای هست که باید همواره آن را تکرار کنیم تا از شدت خسارات احتمالی بکاهیم.

 

آن جمله‌ی جادویی چیست؟ “من دارم به این فکر می‌کنم که …” و جمله‌تان را با دلیل عصبانیت‌تان کامل کنید (حواس‌تان باشد از کلماتی که آتش عصبانیت‌تان را شعله‌ور می‌کنند دوری کنید.)

 

پروفسور برنه براون که ویدیوی تد تاک او جزو پربیننده‌ترین ویدیوهای سایت است، پژوهشی انجام داده که ثابت می‌کند این جمله‌ی ناتمام هفت کلمه‌ای می‌تواند تقریبا هر اختلافی را حل و فصل کند. این جمله نه تنها شما را وادار به پذیرش مسئولیت فردی‌تان در شرایط پیش آمده می‌کند، بلکه شما را در برابر طرف مقابل اندکی نرم می‌کند. نتیجه اینکه موضع دفاعی‌تان اندکی کمرنگ می‌شود و جا برای فکر کردن بازتر.

 

اختلاف‌نظرها و مشکلات اجتناب‌ناپذیرند. بحث و دعوا در تمام روابط انسانی ناگزیر پیش می‌آید. خبر خوب اما این است که می‌توان این قصه‌ها را از نو نوشت. فقط کافی‌ست شهامت رو به رویی با خودمان را داشته باشیم.

ناگفته نماند که پیدا کردن کلمات مناسب برای پر کردن جاهای خالی این جمله کار آسانی نیست. شاید در آن شرایط عصبانیت واقعا امکان تشریح احساسات برای فرد مقدور نباشد. براون پیشنهاد می‌کند چنانچه در آن لحظه ذهن‌تان درست کار نمی‌کند می‌توانید با پرسیدن این سه سوال به خودتان کمک کنید:

 

  • واقعیت‌ها چه هستند، حدسیات من چه هستند؟
  • در مورد کسان دیگری که در این ماجرا دخیل هستند چه باید بدانم؟
  • واقعا چه احساسی دارم؟ نقش من در این ماجرا چه بوده؟

 

پاسخ به این سوالات می‌تواند به شما در تکمیل آن جمله‌ی ساده‌ی هفت کلمه‌ای کمک کند و در میان عصبانیت شما را برای لحظاتی به تفکر وادارد. اگر دوست داشتید می‌توانید به این جملات هم فکر کنید تا عصبانیت‌تان کمی فروکش کند:

منظورتان را بیان کنید، اما بدجنس نباشید. (آندریا واتچر-روانشناس)

گاهی سکوت در میانه‌ی دعوا حکم طلا دارد. (کلیفورد آدامز-روانشناس)

کلمات‌تان را دست بالا انتخاب کنید، صدایتان را بالا نبرید. باران است که موجب رویش گل‌ها می‌شود نه طوفان. (منسوب به شعری از مولانا)

بیهوده‌ترین روز، روزی است که در آن نخندیده باشید. (ای‌ای‌ کامینگز – شاعر)

جر و بحث ارتباط نیست، آلودگی صوتی‌ست. (تونی گسکینگز – سخنران)