pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

دانش‌آموزان و دانشجویان بخوانند؛

چطور از سختی‌های دوران امتحانات گذر کنیم. 

دوران تحصیل اوقات خوش دارد و اوقات سخت، فراز و نشیب دارد، هم دشوار است و هم آسان. دوران امتحانات از آن بخش‌های سخت و دشوار به شمار می‌آید. هرچه جلوتر می‌روی، هر ترم و هر سال درس‌ها سنگین‌تر می‌شوند و امتحانات فشرده‌تر. در این دوران خطیر شاید یکی از بهترین راهکارها استفاده از تجربیات کسانی‌ست که پیش از ما از این دوران گذر کرده‌اند. در این مطلب ما به چند مورد اصلی اشاره می‌کنیم، باشد که در کنار تجربیات خودتان حسابی به کارتان بیاید.

۱. سعی کنید میان واحدهای درسی‌تان تعادل برقرار کنید.

یکی از بزرگ‌ترین و چه بسا رایج‌ترین اشتباهات در ترم‌های اولیه تحصیل در دانشگاه برداشتن واحدهای عمومی زیاد و به تعویق انداختن واحد‌های تخصصی‌ است. دلیل آن می‌تواند هرچیزی باشد: از ترس گرفته تا تنبلی. اما‌ از آنجاییکه بی‌تجربگی در ترم‌های اولیه‌ی تحصیل در دانشگاه به شما مجال نمی‌دهد بدانید این کار می‌تواند تا چه اندازه بعدها شما را به دردسر بیندازد. اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که شما ناگهان با حجم بالایی از دروسی که نیاز به حفظ کردن دارند مواجه می‌شوید و آمادگی برای این امتحانات از شما وقت و انرژی زیادی خواهد گرفت. از آن گذشته در مقایسه با واحدهای تخصصی به ویژه در ترم‌های بالاتر کسب نمرات قبولی بالاتر در دروس عمومی به مراتب آسان‌تر از دروس تخصصی است و این موضوع می‌تواند به شما در بالا نگه داشتن معدل ترم‌تان یاری داده و حتی در موارد بحرانی شما را از خطر مشروط شدن نجات دهد. بنابراین توصیه‌ی ما این است که در تمامی ترم‌ها در هنگام انتخاب واحد بین دروس اختصاصی و عمومی‌تان تعادل برقرار کنید تا در ایام امتحانات از کرده‌ی خود پشیمان نشوید.

۲. روی سیستم حمایتی‌تان حساب کنید.

دوران تحصیل پر است از انواع و اقسام روابط و دوستی‌ها. این دوستی‌ها به ویژه برای آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه‌ها اقامت دارند در ایام امتحانات از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. گاه داشتن یک هم‌اتاقی ملاحظه‌کار و مثبت‌اندیش می‌تواند به اندازه‌ای در روحیه‌ی شما موثر باشد که به راحتی در نتیجه‌ی امتحانات‌تان تاثیر بگذارد و همین‌طور معاشرینی که ممکن است برای شما محیطی تلخ و متشنج به وجود بیاورند و تمامی تمرکزتان در ایام سخت امتحانات را به حواشی بی‌مورد معطوف کنند. برای دانش‌آموزان عزیز هم این موضوع در مورد دوستی‌های دوران مدرسه صادق است. روحیات شما در شب‌های امتحانات یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در میزان آماده بودن‌تان است. بنابراین فارغ از تمام حواشی‌ و دوستی‌های معمول‌تان در طول ترم سعی کنید چند نفر دوست خوب که روحیات‌شان به شما شباهت دارد و به اندازه‌ی شما به درس و برنامه‌ریزی‌شان اهمیت می‌دهند داشته باشید و در ایام امتحانات از آن‌ها برای حفظ روحیه‌تان کمک بگیرید. حمایت این نوع گروه‌های دوستی بیش از آن‌چه فکر می‌کنید برایتان راهگشا خواهد بود.

۳. محدودیت‌هایتان را بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

ممکن است برای خیلی از شما امتحانات تنها دغدغه‌ی ذهنی‌تان نباشد. از انواع مسئولیت‌های شغلی گرفته تا دیگر درگیری‌های زندگی می‌تواند ذهن‌تان را به خود مشغول کرده باشد. ممکن است گاهی یک تماس تلفنی در روز چنان ذهن‌تان را به هم بریزد که ناگهان به خودتان بیایید و ببینید زمان گذشته است و به کلی از برنامه‌ریزی‌تان عقب مانده‌اید. یا ممکن است هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی زمان از دست‌تان در برود و توان مدیریت زمانی‌تان را از دست بدهید. شناخت محدودیت‌هایتان امری کلیدی است؛ سعی کنید این عوامل بازدارنده را شناسایی کنید و با توجه به آن‌ها اولویت‌هایتان را مشخص کنید و پیش بروید.