pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

داستان زندگی جی. کی. رولینگ

“با تمام استانداردهای معمول، من ناکام‌ترین آدمی بودم که می‌شناختم.”

این‌ جمله‌ی از جی. کی. رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌هایی است که به ۷۳ زبان ترجمه شده‌اند، میلیون‌ها نسخه از آن‌ها فروش رفته است و شهرتی جهانی و البته میلیون‌ها دلار ثروت برای رولینگ به ارمغان آورده است.

 

ماجرای زندگی جی. کی. رولینگ، خالق دنیای هری پاتر، یکی از الهام‌بخش‌ترین داستان‌های عصر ماست. خیلی از ما او را به نام نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های هری پاتر می‌شناسیم، ولی آن‌چه بیشترمان نمی‌دانیم این است که او مسیری بسیار سخت را تا رسیدن به جایگاه امروز‌ش طی کرده است.

رولینگ می‌گوید ایده‌ی هری پاتر یک روز در سال ۱۹۹۰ درحالیکه در قطاری از منچستر به مقصد لندن نشسته بوده به ذهن او رسیده است. او با جدیت شروع به نوشتن می‌کند ولی متاسفانه مادرش را در پایان همان سال پس از جدالی طولانی با بیماری از دست می‌دهد. در سال ۱۹۹۲ او برای تدریس زبان انگلیسی به پرتغال مهاجرت می‌کند، ازدواج می‌کند و صاحب یک دختر می‌شود. در سال ۱۹۹۳ از همسرش جدا می‌شود، به اسکاتلند می‌رود تا در نزدیکی خواهرش زندگی کند.

در این ایام او خودش را یک شکست‌خورده‌ی تمام و کمال می‌بیند. زندگی زناشویی‌اش از هم پاشیده، کار مناسبی ندارد، به شدت فقیر و با بچه‌ای کوچک که نیازمند نگهداری است. او دورانی سخت با افسردگی شدید را با کمک‌های مالی دولتی سپری می‌کند. در این ایام او در حالیکه دختر کوچک‌ش در کالسکه‌ای کنار دست او می‌خوابید در کافه‌های ادین‌برو به نوشتن هری پاتر ادامه می‌دهد. بعدها در مصاحبه‌ای با ساندی تایمز او می‌گوید در این روزها بسیار افسرده و ناامید بوده و به خودکشی فکر می‌کرده است.  او می‌گوید از حالات روحی‌اش در این دوره برای خلق Dementors یا دیوانه‌سازها در هری پاتر الهام گرفته است.

 

او به تنها چیزی که آرام‌ش می‌کرده یعنی نوشتن پناه می‌برد. در سال ۱۹۹۵ او سه فصل اول کتاب‌اش را برای ناشرهای گوناگونی ارسال می‌کند. ناشرها یکی پس از دیگری کتاب‌ش را پس می‌فرستند و تعدادی از آن‌ها او را به گذراندن دوره‌های آموزش نویسندگی تشویق می‌کنند. پس از اینکه ۱۲ ناشر معتبر کتاب را رد می‌کنند، یک انتشاراتی کوچک به نام بلومزبری کتاب را چاپ می‌کند. در سال ۱۹۹۷ اولین کتاب هری پاتر در ۱۰۰۰ نسخه چاپ می‌شود که ۵۰۰ جلد آن به کتابخانه‌ها فرستاده می‌شود.

 

در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ کتاب برنده‌ی جوایز Nestle Smarties Book Prize و British Book Award for Children’s Book of the Year می‌شود. و این سرآغاز موفقیتی بزرگ برای رولینگ به عنوان خالق این دنیای جادویی است.