pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

خودت رو شارژ کن

کمبود این مواد معدنی در بدن منجر به بیحالی و بیحوصلگی میشود.

فکر می‌کنید تغذیه‌تان ارتباطی با حال و روزتان ندارد؟ سخت در اشتباهید! مواد خوراکی و معدنی که به بدن‌تان می‌رسانید یا نمی‌رسانید تاثیر مستقیم در حال و هوای روحی و ذهنی‌تان دارند. حتی در روند درمان افسردگی و دیگر اختلالات روانی میزان استفاده از این مواد معدنی نقشی تعیین‌کننده دارند:

زینک

این ماده‌ی معدنی به سیستم ایمنی بدن شما در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این در سلامت روانی شما هم نقش دارد. از ترکیبات این ماده برای درمان اختلالات روحی به ویژه افسردگی و اضطراب استفاده شده است. توصیه می‌شود روزانه ۱۱ میلی‌گرم از این ماده در وعده‌های غذایی تعریف شود. منابع طبیعی غنی از زینک شامل گوشت قرمز، مرغ، حبوبات و جو هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳ نقشی مهم و اساسی در تامین سلامت سیستم ایمنی، ریه‌ها، قلب و عروق خون‌رسان بدن دارد. امگا ۳ علاوه بر این‌ها در بهبود عملکرد مغز و حالات روحی هم تاثیرگذار است. مصرف روزانه ۱.۱ گرم برای زنان 1.6 گرم برای مردان توصیه می‌شود. ماهی سالمون، ماهی تن، گردو و دانه‌های چیا از مواد غذایی سرشار از امگا ۳ هستند.

ویتامین D

اگر بیشتر وقت‌ها احساس خستگی می‌کنید، اگر احساس افسردگی و بی‌حالی دارید، اگر استخوان‌درد دارید، اگر دچار گرفتگی عضله می‌شوید، اگر خواب شب‌تان به هم ریخته است و اگر به آسانی مریض می‌شوید و هر ویروسی در اطراف‌تان باشد حتما به آن مبتلا می‌شوید بدن شما با کمبود ویتامین D مواجه است. از آن‌جایی که اصلی‌ترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است امکان ابتلا به هرکدام‌ از این موارد در فصول سرد سال بیشتر می‌شود. قرص‌های مکمل ویتامین D را تهیه کرده و در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

 

اسیدفولیک

آزمایشات نشان داده‌اند میزان اسید فولیک موجود در بدن افراد مبتلا به افسردگی ۲۵ درصد کمتر از افراد سالم است. علائم افسردگی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کمبود اسید فولیک در بدن هستند. افراد بالغ به روزی ۴۰۰ میلی‌گرم اسیدفولیک در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند. کلم بروکسل، اسفناج، پرتقال، بادام زمینی، حبوبات و جو از منابع غنی اسیدفولیک به شمار می‌روند.

پروتئینها

سروتونین ماده‌ای‌ است که در درمان افسردگی از آن استفاده می‌شود. برای تولید این ماده بدن نیاز به یک آمینواسید به نام تریپتوفان دارد که در مواد غذایی سرشار از پروتئین یافت می‌شود. مرغ، آجیل و لبنیات از جمله‌ این غذاها هستند.

 

ویتامین B

افسردگی، زوال ذهنی و آلزایمر به ویژه در افراد مسن معمولا مرتبط با کمبود ویتامین B12 و اسیدفولیک تشخیص داده شده است. ویتامین B12 را در خوراکی‌ها و غذاهای زیادی می‌توان یافت: جگر گوسفند، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، مولتی‌ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی از مهم‌ترین منابع تامین این ویتامین مهم برای بدن هستند.