pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

حال خوب را می‌توان خرید؟

سه و نیم راه برای خریدن خوشحالی

از قدیم گفته‌اند پول خوشبختی نمی‌آورد. شوخ‌طبع‌ها می‌گویند: درست است که پول خوشبختی نمی‌آورد، اما گریه کردن پشت فرمان بی‌ام‌دبلیوی زد فایو خیلی بیشتر از گریه‌ کردن روی دوچرخه می‌چسبد. اما باید از شوخی و مثل بگذریم و کمی واقع‌بین باشیم. خود پول مثل تمام موجودات بی‌جان دیگر نمی‌تواند برای خوشحالی و خوشبختی ما کاری بکند، بلکه این نگرش ما و نحوه‌ی استفاده از آن است که منجر به نتایج گوناگونی از جمله خوشحالی می‌شود. در این مطلب سه روش خرج کردن پول که منجر به رضایت و حال خوب می‌شوند، بررسی شده‌ و در انتهای آن یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.

با پول زمان را بخرید

در عصر و دوره‌ای زندگی می‌کنیم که انگار عقربه‌ی ساعت‌هایش با سرعت بیشتری در حرکت‌اند. رشد تکنولوژی، امکانات زیادی در اختیار ما قرار داده و سقف آرزوهای ما را بالا برده است. اما زمان به ما فرصت نمی‌دهد به لیست بلند ‌بالای برنامه‌هایمان برسیم. نوعی از خرج کردن پول وجود دارد که طی آن شما برای خود زمان اضافه می‌خرید. در طول روز کارهای وقت‌گیر زیادی وجود دارند که اغلب ما با لجبازی اصرار داریم آنها را خودمان انجام دهیم. حالا ممکن است این کار را برای صرفه‌جویی در پول بکنیم و یا سپردن آن را به دیگران نوعی کسر شان بدانیم. کارهایی نظیر آشپزی کردن (هر روز)، پاک‌ کردن شیشه‌ها، آوردن بچه‌ها از مدرسه، تعمیرات اتومبیل و ساختمان، خرید از هایپرمارکت و … . خوشبختانه امروز برای برون‌سپاری این امور انواع مشاغل و نرم‌افزارهای آنلاین خدمات خوبی ارا‌ئه می‌دهند و کافی است با اندکی تغییر در نگرش، اولویت‌مان در خرج کردن پول را به خرید زمان اختصاص دهیم. محققان طی آزمایشی به افراد مختلف در چند هفته‌ی متوالی چهل دلار  پرداخت کردند. قرار بر این بود که آنها در هفته‌های ابتدایی این پول را صرف خرید کالا و در هفته‌های بعد صرف خرید زمان کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که خرید زمان برای این افراد رضایت و خوشحالی بیشتری در پی دارد.

خرج کردن پول برای دیگران

این مورد شاید نیازی به اثبات از طریق تحقیقات نداشته باشد. در حقیقت ثروتمندان زیادی از بیل ‌گیتس گرفته تا افراد نیکوکاری که در همسایگی شما زندگی می‌کنند، همه این اصل را می‌دانند و به کار می‌برند. حتی این مساله تنها مختص به ثروتمندان نیست. افراد مختلف با سطح درآمد کم تا زیاد این کار را انجام می‌دهند و از انجام آن خوشحال می‌شوند.

این نوع از خرج کردن می‌تواند در قالب خریدن هدیه‌ای برای یک دوست، دعوت دیگران به یک وعده‌ی غذایی یا یک نوشیدنی و یا حتی کمکی بی نام و نشان به یک موسسه‌ی خیریه باشد.

در این مورد پژوهش کوچکی در قهوه‌فروشی‌های استارباکس انجام شد و فهمیدند افرادی که برای دیگران (حتی یک ناشناس) قهوه می‌خرند، شادتر از آنهایی هستند که تنها برای خودشان قهوه‌ می‌خرند.

خریدن تجربه به جای خرید کالا

یکی از رایج‌ترین کارهایی که مردم با پولشان انجام می‌دهند خرید کالا است. آنها مدام کیف و کفش و لباس‌های جدید می‌خرند و بعضی از آنها را حتی بیش از یک بار بر تن نمی‌کنند. محل زندگی خود را با لوازمی شلوغ می‌کنند که بعضی از آنها سالی یک بار هم به کارشان نمی‌آید. اغلب مردم به طرز بیمارگونه‌ای ایرفون، خودکار، دستمال‌کاغذی و جوراب می‌خرند و مثل یک انباردار از آنها مراقبت می‌کنند. اما وقتی قرار است پول خود را صرف یک تجربه‌ی جدید کنند، ناگهان حسابگر می‌شوند و با یک حساب سرانگشتی آن را ولخرجی می‌نامند. منظور از تجربه‌ی جدید در اینجا، رفتن به سفر، تماشای تئاتر، شرکت در یک کنسرت یا همایش، صرف شام در یک رستوران چینی، تماشای فوتبال در استادیوم و هر چیزی شبیه به اینها است.

محققان می‌گویند هزینه کردن برای تجربه‌های جدید در سه مرحله شما را خوشحال و راضی می‌کند. به عنوان مثال شرکت در یک کنسرت را در نظر بگیرید. در مرحله‌ی اول (بعد از رزرو بلیط تا قبل از رسیدن به محل کنسرت) شما شور و شوق زیادی برای تجربه‌ای که در راه است دارید و از این وضعیت لذت می‌برید. در مرحله دوم از خود کنسرت، فضای آن، شنیدن موسیقی و ترانه‌ی مورد علاقه‌تان و … لذت می‌برید. مرحله‌سوم از پایان کنسرت آغاز می‌شود و همیشه ادامه دارد. در این مرحله از یادآوری خاطره‌ی خوبی که داشته‌اید، تعریف کردن آن برای دیگران (وصف العیش نصف العیش) و نوستالژی آن در سالیان بعد لذت خواهید برد.

پیشنهاد ویژه

اگر می‌خواهید هر سه روش بالا را در یک حرکت انجام دهید، خود و دوستانتان را به صرف آبمیوه‌های جدید سان‌استار دعوت کنید. با این کار در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، زیرا لازم نیست میوه‌های گوناگون و نایابی چون گوآوا و بلوبری را تهیه و آبگیری کنید. از طرفی چشیدن مزه‌های جدید و فوق‌العاده‌ای که سان‌استار برای شما تدارک دیده، از آن تجربه‌هایی خواهد شد که تا سال‌ها در موردش صحبت خواهید کرد.