pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

ترک هر عادتی موجب مرض نیست.

۱۱ عادت بدی که دکترها از شما میخواهند همین امروز ترک کنید!

ممکن است با خودتان فکر کنید حالا این عادت‌ها آنچنان هم بزرگ و مهم نیستند. اما بدانید همین عادات به ظاهر بی‌اهمیت در درازمدت تاثیرات منفی بسیاری بر سلامت بدن شما خواهند داشت. آیا شما هم این عادات بد را دارید؟

خودتان را به دستشویی برسانید.

وقتی احساس می‌کنید نیاز به دست‌شویی رفتن دارید، باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. نگاه داشتن ادرار به مدت طولانی برای سلامتی‌تان بسیار مضر است. این کار باعث می‌شود باکتری‌ها در مثانه امکان رشد پیدا کنند و حتی به کلیه‌ها هم آسیب برسانند. با این کار شما خودتان را در معرض انواع و اقسام عفونت‌ها قرار می‌دهید. نکته‌ی دیگر اینکه اگر هفت بار در روز (لااقل هر چهار تا شش ساعت) نیاز به دست‌شویی رفتن احساس نمی‌کنید این یعنی به اندازه‌ی کافی مایعات نمی‌نوشید و همین امر ضررهای فراوانی به سلامتی‌تان می‌رساند.

مدام آدامس نجوید.

ممکن است فکر کنید آدامس بو و مزه‌ی دهن‌تان را بهتر می‌کند و یا حتی در تخلیه‌ی استرس به شما کمک می‌کند. اما اگر مدام این کار را انجام دهید فشار زیادی روی آرواره‌تان می‌گذارید. اگر از آن زیاد کار بکشید، ممکن است به مرور زمان دچار آرتروز شوید یا فک‌تان شروع به صدا دادن کند و دچار درد شوید. علاوه بر این‌ها میزان زیاد هوایی که هنگام جویدن آدامس وارد معده می‌شود آسیب‌رسان است.

ناخنهایتان را نجوید.

یکی دیگر از عادات ناشی از استرس جویدن ناخن‌هاست. این کار می‌تواند منجر به آسیب دیدن ناخن‌ها و حتی عفونت کردن اطراف ناخن شود. این کار می‌تواند باعث نفوذ ویروس به داخل بدن شده و عفونت‌زا باشد.

مسواک و نخدندان فراموش نشود.

روز سختی را از سر گذرانده‌اید، آن‌قدر خسته‌اید که فقط می‌توانید خودتان را به تخت برسانید و دندان‌ها را بی‌خیال می‌شوید. همه‌ی ما این کار را کرده‌ایم، نه؟ خب، این ماجرا بیش از آن‌که فکرش را بکنید به شما ضرر می‌زند مخصوصا اگر تبدیل به عادت شود. خرابی دندان‌ها یکی از مشکلاتی‌ست که براثر این تنبلی خودتان را گرفتارش خواهید کرد. عفونت‌ها از طریق دهان و لثه می‌توانند وارد جریان خون شما شوند.

تمام روز به صفحهی کامپیوتر زل نزنید.

این یکی از کارهایی‌ست که کم و بیش همه‌ی ما انجام می‌دهیم. این کار می‌تواند در درازمدت منجر به خستگی و آسیب دیدن شبکیه‌ی چشم شما شود. پزشکان برای پیشگیری از این مشکلات قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را پیشنهاد می‌کنند. هر ۲۰ دقیقه یک بار به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که در ۲۰ قدمی شماست خیره شوید. این کار باعث می‌شود خستگی چشم‌تان در برود و موجب شود پلک بزنید که برای جلوگیری از خشک شدن چشم‌تان مفید است.

 

طولانیمدت ننشینید.

در کنار زل زدن به مانیتور در طول روز، تمام مدت نشستن هم برای سلامتی‌تان مضر است. افزایش وزن، ابتلا به دیابت و فشار خون بالا از جمله این موارد است. در هنگام نشستن حواس‌تان به حالت کلی بدن‌تان باشد تا فشاری مضاعف روی گردن و پشت‌تان نگذارید. صاف بنشیند و حواس‌تان باشد زانوهایتان زاویه‌ای ۹۰ درجه با زمین داشته باشند. در طول روز هم از هر فرصتی برای از جا برخاستن و قدم زدن استفاده کنید.

قوز نکنید.

چه ایستاده و چه نشسته قوز کردن تاثیرات منفی بسیار بر سلامتی شما دارد. این کار فشار زیادی روی گردن شما می‌گذارد که می‌تواند منجر به بروز سردرد شود. با این کار به مهره‌های کمرتان آسیب می‌رسانید که ممکن است دیسک‌تان را درگیر کند. بد نشستن حتی می‌تواند در روند عملکرد دستگاه گوارش شما نیز خلل ایجاد کند، چرا که موجب می‌شود روده‌هایتان فشرده شوند و نتوانند به خوبی روند هضم غذا را به انجام برسانند.

کیف سنگینتان را روی یک شانه نیندازید.

یک کیف بزرگ پر از انواع وسایل و ابزارها به ما حس آماده بودن برای هر موقعیتی را می‌دهد. اما اگر کیف‌تان کوله‌پشتی نباشد در حال آسیب‌ رساندن به سلامتی شماست. وقتی کیف سنگین‌تان را روی دوش می‌اندازید زاویه‌ی گردن‌تان را به هم می‌زنید و این کار می‌تواند به رگ‌های عصبی ناحیه‌ی گردن و شانه‌ی شما آسیب برساند. اگر روی رگ‌‌هایی که از گردن خارج می‌شوند فشار باشد شما بی‌حسی، خواب‌رفتگی و درد را در شانه‌ و بازوی خود احساس خواهید کرد. پزشکان می‌گویند وزن کیف شما نباید بیش از ده درصد وزن خودتان باشد. بنابراین جای کیف را روی شانه‌هایتان عوض کنید.

کفشهای مناسب بپوشید.

این یکی احتمالا برای خانم‌هایی که عادت به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند دارند حرف جدیدی نیست. پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند پاهای شما را نابود می‌کند و بدن‌تان هم از آسیب‌ها بی‌نصیب نمی‌ماند. نوع کفشی که به پا می‌کنید روی سلامت پاها، زانوها، پهلوها و کمر شما تاثیرگذار است. ناگفته نماند این ایراد فقط به کفش‌های پاشنه‌بلند وارد نیست. دمپایی‌ها و صندل‌های لاانگشتی هم می‌توانند به کمر شما آسیب برسانند.

از ضدآفتاب غافل نشوید.

در مورد لزوم مصرف منظم کرم‌های ضدآفتاب برای مقابله با اشعه‌های مضر نور خورشید که همگی چیزهایی شنیده‌اید. چنانچه به هر دلیلی در طول روز در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستید لازم است علاوه بر صورت‌تان دست‌ها و حتی دور ناخن‌هایتان را هم با کرم ضدآفتاب بپوشانید. یادتان باشد اگر مدت زمان ماندن‌تان در آفتاب طولانی‌ست باید ۳ تا ۴ ساعت یک بار کرم‌تان را تجدید کنید.

خواب آرام شب را دریابید.

خواب آرام و منظم برای بدن ما حیاتی است. اما وسوسه‌ی شب‌بیداری با تصور اینکه باعث می‌شود به کارهای عقب‌مانده‌تان برسید برای شما مشکل‌ساز خواهد شد. زمانبندی نامنظم برای خواب، تماشای تلویزیون تا دیروقت، استفاده از قهوه برای بیدار نگه داشتن خود، و ورزش سنگین یک ساعت قبل از خواب همگی کارهایی آسیب‌رسان هستند. خواب‌تان را منظم کنید تا سلامتی‌تان به خطر نیفتد.