pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

تردمیل یا الپتیکال؛ مساله این است.

کدامیک بیشتر کالری میسوزاند؟

دو دستگاه پرطرفدار در هر باشگاه ورزشی که گاهی باید برای استفاده از آن‌ها در صف هم منتظر ماند. تردمیل، همان یار قدیمی و حالا هم الپتیکال. می‌خواهیم ببینیم آیا این دو وسیله‌ی ورزشی محبوب برای تمرین‌های هوازی بیشترین میزان کالری‌سوزی در یک تمرین سی دقیقه‌ای ورزشی را دارند؟ و اثربخشی کدام‌یک بیشتر است؟

جواب کوتاه و سرراست این است: تردمیل. اما، یادمان نرود که این موضوع بستگی به نحوه‌ی استفاده از هر دستگاه دارد و توجه به این نکته که آیا اساسا حرکات ورزشی این دو دستگاه با هم قابل قیاس هستند یا نه.

مربیان ورزشی معتقدند دویدن یا قدم زدن سریع بر روی تردمیل کالری بیشتری به نسبت پدال زدن روی الپتیکال می‌سوزاند. آن‌ها می‌گویند هنگام ورزش با الپتیکال شما باید به میزان شتاب و سرعت پدال‌ها متکی باشید و چون این روند متغیر است شاید نتوان به دقت میزان کالری‌سوزی را معین کرد ولی آن‌چه تخمین زده می‌شود چیزی حدود ۱۰۰ کالری در ۱۰ دقیقه است.

البته منظور این نیست که تاثیرگذاری الپتیکال در سوزاندن کالری‌ها از تردمیل کمتر است. این موضوع کاملا بستگی به نوع استفاده از این دستگاه دارد. اگر هنگام استفاده از الپتیکال دستگاه را با بالاترین درجه سختی تنظیم کرده باشید میزان کالری‌سوزی بدن‌تان در ۱۰ دقیقه به مراتب بالاتر از ۱۰ دقیقه راه رفتن بر روی تردمیل خواهد بود.

هرکدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خود را برای بدن شما دارند. الپتیکال میزان آسیب‌رسانی را کمتر می‌کند و موجب تقویت پهلوها، ران‌ها و بازوهای شما می‌شود اما هیچ‌کس مطمئن نیست مجموع این حرکات تا چه میزان منطبق بر طبیعت بدن هستند پس باید مراقب فشارهای احتمالی به عضلات باشیم.

در مورد تردمیل اما متخصصین امر می‌گویند بزرگ‌ترین مزیت‌ آن طبیعی بودن‌ش است و بر روی مفاصل اثرگذاری دارد. اما باید مراقب بود که استفاده نادرست و بیش از حد از این وسیله می‌تواند به جای تقویت مفاصل به آن‌ها آسیب جدی برساند. استفاده از تردمیل همچنین تاثیر بهتری در سوزاندن چربی‌ها دارد، اما به خاطر داشته باشید پیاده‌روی آرام یا دویدن خیلی کند روی دستگاه گرچه ممکن است میزان چربی‌سوزی را بالا ببرد ولی در این حالت چربی‌سوزی با سرعت بسیار کمی رخ خواهد داد. تمرین‌های چند مرحله‌ای بهترین راه استفاده از این دستگاه است. چند دقیقه پیاده‌روی، چند دقیقه دویدن سریع، چند دقیقه استراحت با راه رفتن آرام و تکرار این روند نتایج به مراتب بهتر و محسوس‌تری از یک پیاده‌روی ثابت با سرعت متوسط خواهد داشت.

بنابراین اگر هدف شما در حال حاضر کالری‌سوزی‌ست، بهترین کار این است که پادکست سان‌استار را روی پلی‌لیست‌تان بگذارید، روی تردمیل راه بروید، سرعت حرکات‌تان را با آهنگ‌ها تنظیم کنید و تا می‌توانید کالری بسوزانید.