pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

با خیال راحت آجیل بخورید.

آجیل یکی از ملزومات سفره‌ی شب یلداست ولی برای کسانی که اهمیت زیادی به سلامتی یا تناسب اندام‌شان می‌دهند شاید چندان محبوب نباشد. در این موضوع ما به فواید آجیل و نکات مثبت‌ش می‌پردازیم که خیال‌تان را راحت کنیم که به خودتان آسیبی نمی‌رسانید. البته یادتان نرود، از آنجاییکه در مراسم شب یلدا این آجیل در کنار خوراکی‌های دیگری خورده می‌شود بد نیست تعادل را رعایت کنید.

آجیل چی هست حالا؟

جالب است بدانید آجیل را در اصل میوه در نظر می‌گیرند. با این حال، برخلاف بیشتر میوه‌ها، شیرین نبوده و چرب هستند. آجیل معمولا از خوردنی‌هایی با پوست سخت تشکیل شده است که این پوست‌ها عموما نیاز به شکستن دارند تا بتوان از میوه‌ی داخل آن‌ها استفاده کرد. خوشبختانه این کار در کارخانه‌ها قبل از رسیدن به دست مشتری انجام می‌شود و آن بخشی از پوسته‌ که باقی می‌ماند شکستن‌ش آسان و چه بسا بخشی از لذت خوردن آجیل است.

بادام

بادام در میان انواع آجیل بالاترین میزان کلسیم را دارد. بادام همچنین حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین ای و مگنزیم است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند بادام می‌تواند در کاهش کلسترول موثر واقع شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد. همچنین شواهدی مبنی بر موثر بودن در پیشگیری از ابتلا به دیابت هم در بادام دیده شده است.

گردو

چربی‌های امگا ۳، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوسترول‌ها از مهم‌ترین مواد موجود در گردو هستند. گردو برای سلامتی قلبی مفید است، از بدن در برابر خطر ابتلا به سرطان محافظت می‌کند و همچنین به عملکرد مغز در کاهش افسردگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط از جمله آلزایمر کمک می‌کند.

فندق

فندق سرشار از چربی‌های اشباع نشده، مگنزیم، کلسیم و ویتامین‌های ب و ای است. فندق برای قلب مفید است، مانند دیگر موارد در کاهش ابتلا به سرطان نقش دارد و همین‌طور به سلامتی ماهیچه‌ها، پوست، استخوان، مفاصل و سیستم گوارشی کمک می‌کند.

بادام هندی

بادام هندی مملو از آهن، مگنزیم (بیشتر از بادام) و چربی اشباع‌نشده (معادل روغن زیتون) است. بادام هندی در پیشگیری از سرطان مفید است، به داشتن قلبی سالم و استخوان‌هایی محکم کمک می‌کند و به دلیل میزان بالای مس موجود در آن برای پوست و مو هم فواید بسیار دارد.

آجیل و کاهش وزن

با وجود اینکه آجیل عموما یک خوراکی پرکالری به شمار می‌آید، پژوهش‌ها نشان داده‌اند آجیل در واقع می‌تواند در کاهش وزن موثر واقع شود. تحلیل داده‌های یک مطالعه نشان دادند گروهی از افراد که موظف به خوردن آجیل در برنامه‌ی غذایی روزانه‌شان شده بود حدود ۵ سانتی‌متر کاهش اندازه‌ی دور کمر داشتند که بسیار قابل توجه بود. به ویژه بادام در تحقیقات مختلف به عنوان عامل کاهش وزن مشخص شده است تا افزایش وزن. در تحقیقی دیگر مشخص شد خوردن پسته هم می‌تواند در فرآیند کاهش وزن موثر باشد. البته این به معنای جایگزین کردن بادام و پسته با خوراکی‌های پرکالری و مضر است نه اضافه کردن این‌ها به برنامه‌ی غذایی معمول‌تان.

یلدای خوشمزه و پرخاطره‌ای داشته باشید!