pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

این کارها را وقتی خسته‌اید انجام ندهید!

اینکه در هنگام خستگی بیش از حد رانندگی نکنید یا با ابزار و وسایل خطرناک کار نکنید را که همه می‌دانیم. این موارد اما کارهای عادی و روتینی هستند که بد نیست بدانید انجام دادن‌شان در هنگام خستگی توصیه نمی‌شود.

 

ورزش سنگین نکنید.

ورزش سنگینی که به طور معمول در باشگاه انجام می‌دهید وقتی خسته‌اید هیچ فایده‌ای ندارد چرا که انرژی لازم برای انجام درست حرکات روتین خود را نخواهید داشت. به جای آن می‌توانید روی فعالیت‌های هوازی سبک مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا الپتیکال تمرکز کنید.

یکی دیگر از خطراتی که ورزش کردن در هنگام خستگی به دنبال دارد آسیب‌ رساندن به ماهیچه‌هایتان به ویژه ماهیچه‌های پشت و کمر است.  چرا که تمرکز کافی برای حفظ تعادل در هنگام ورزش را نخواهید داشت.

 

نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید.

خوردن قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار یکی از راه‌ حل‌های معمول برای گذار از یک روز خسته‌کننده و پرکار است. اما وقتی اثرات کافئین در بدن از بین می‌رود شما دوباره احساس خستگی خواهید کرد، اما توجه کنید که کافئین تا ۵ ساعت بعد در بدن شما می‌ماند؛ این یعنی ۵ ساعت بعد حدود نیمی از کافئینی که جذب کرده‌اید هنوز در بدن‌ شماست. بدن شما دیگر احساس پرانرژی بودن نمی‌کند اما مغز شما حضور کافئین را تشخیص می‌دهد که این موضوع بر خواب شب شما تاثیرگذار خواهد بود. بهتر است در چنین روزهایی از ساعت ۱ بعد از ظهر به بعد، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید. پژوهش‌گران آدامس نعنا را به عنوان جایگزین پیشنهاد کرده‌اند. نعنا بر روی قسمتی از اعصاب مغز که وظیفه‌ی هوشیاری و بیداری را به عهده دارند تاثیر مثبت می‌گذارد.

 

با شریک زندگی‌تان جروبحث نکنید.

وقتی خسته‌اید کوچک‌ترین سوتفاهمی می‌تواند به یک دعوای تمام عیار تبدیل شود. کم‌خوابی موجب می‌شود کنترل احساسات‌تان را از دست بدهید. انگار بدون خواب کافی، مغز قدرت تحلیل مسائل عاطفی را از دست می‌دهد و قادر به نشان دادن واکنش مناسب نیست. پژوهش‌ها نشان داده‌اند وقتی خسته‌اید حتی ممکن است نتوانید به درستی معنای حرکات و حالات چهره‌ی طرف مقابل را تشخیص دهید که همین موضوع به سوتفاهم‌های بیشتر دامن خواهد زد.

 

چرت نزنید.

چرت زدن و خواب قیلوله ایده‌ای خوبی‌ است اما به شرطی که درست انجام شود. خوابیدن بیش از حد در طول روز یا شب دیر خوابیدن منجر می‌شود خواب شب‌تان مختل شود و این یعنی روز بعد هم باز خسته خواهید بود. برای هوشیاری بهتر و کمتر کردن خستگی بهترین کار یک چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در طول روز است. هرچه فاصله‌اش از شب بیشتر باشد بهتر.