pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

اهمیت تاریخچه‌ی سلامتی در خانواده

سلامت اعضای خانواده روی شما هم تاثیر می‌گذارد.

هربار که به دکتر مراجعه می‌کنم از من می‌پرسند که آیا سابقه‌ی بیماری خاصی در خانواده‌ام هست یا نه؟ گاهی در خبرها می‌خوانم که می‌شود از طریق آزمایشات ژنتیک به تاریخچه‌ی سلامتی پی برد و برای مقابله با بیماری‌های احتمالی آماده شد. چرا تاریخچه‌ی سلامتی خانوادگی تا این حد مهم است؟

دکترها مدام از سوابق بیماری‌های ارثی‌تان سوال می‌کنند چون ممکن است از دفعه قبلی که به آن‌ها مراجعه کرده‌اید یکی از خواهرها یا برادرهایتان دچار بیماری سختی شده باشد یا ممکن است شما فراموش کرده باشید به موردی اشاره کنید. اینکه بدانید سه نفر از سه نسل قبلی شما همگی مبتلا به دیابت بوده‌اند یا مثلا مادربزرگ‌تان در جوانی به سرطان پستان مبتلا شده است می‌تواند به شما در داشتن زندگی سالم‌تر و عمری طولانی‌تر کمک کند. وقتی بدانید ممکن است در معرض چه بیماری‌هایی باشید می‌توانید زندگی‌تان را به سمت شرایط پیشگیرانه ببرید و تا حد امکان از خطر ابتلا به این بیماری‌ها بکاهید.

چطور به این تاریخچه‌ی سلامتی دست پیدا کنیم؟

نیازی نیست بیش از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایتان عقب بروید. با اطلاعاتی که می‌دانید شروع کنید. از تاریخ تولد و اگر فوت کرده‌اند تاریخ فوت افراد خانواده شروع کنید. مشاغلی که داشته‌اند و بیماری‌هایی که به آن‌ها دچار شده‌اند. تشخیص اینکه هرکدام از آن بیماری‌ها آیا زمینه‌ی ارثی و امکان انتقال دارند یا نه با دکتر شماست. شما فقط کافی‌ست علائم بیماری‌ها و نام‌ آن‌ها را یادداشت کنید.

مانند خیلی از افراد دیگر شاید لازم باشد کمی بیشتر تحقیق و پرس و جو کنید. اگر در خانواده‌ای پرجمعیت زندگی می‌کنید که تعداد خواهر و برادرهایتان از انگشتان یک دست بیشتر است یا آن‌قدر خاله و عمو دارید که گاهی خودتان هم فراموش می‌کنید کدام به کدام است حواس‌تان را به سه مورد بیش از موارد دیگر جمع کنید تا کار برایتان آسان‌تر شود: بیماری سخت یا لاعلاج، مرگ در سنین پایین ۶۰ سال، و شرایط سخت جسمانی. در دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی بخش زیادی از این اطلاعات را می‌توانید به راحتی به دست بیاورید. وقتی به جمع‌بندی خوب و درستی از تمام این موارد رسیدید آن را پیش خودتان نگه ندارید. حتما آن را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید. حتی می‌توانید این کار را برای همسرتان هم انجام دهید و به مرور دیگر اعضای خانواده را هم به جمع‌آوری این اطلاعات ترغیب کنید. با پیشرفت علم پزشکی این روزها اطلاعاتی از این دست بسیار به کارتان خواهند آمد و می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری آن دست از بیماری‌هایی داشته باشند که ممکن است اثراتی از آن در بدن شما هم دیده شود. تاریخچه‌ی سلامتی خانواده‌ی شما می‌تواند و باید عاملی قدرتمند در حفظ سلامت‌تان باشد.