pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

اهمیت آبمیوه درمدرسه

آبمیوه‌ها به رشد، سلامت و یادگیری کودکان در مدرسه کمک‌ می‌کنند و منبعی برای تامین ویتامین C هستند.

باز به اول مهر رسیدیم و صدای زنگ مدرسه‌ها دوباره به گوش می‌رسد. بچه‌ها باز صف می‌بندند، مراسم صبحگاه را برگزار می‌کنند و به کلاس درس می‌روند. آن‌ها بهترین ساعات دوران کودکی و نوجوانی‌شان را در مدرسه سپری می‌کنند و شایسته برخورداری از محیطی شاد، دوستانی خوب، امکانات گوناگون و تغذیه‌ای مناسب هستند.

 شروع سال تحصیلی و حضور در پایه‌ی بالاتر برای آن‌ها و والدین‌شان پیام مشخصی دارد: «بچه‌ها سریعا در حال رشد هستند». غفلت از تغذیه و نیازهای جسمی کودکان در این سن و سال، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

بچه‌ها روز خود را با فعالیت ذهنی و یادگیری آغاز می‌کنند و به این منظور باید قند و کربوهیدرات مصرف کنند. در زنگ‌های تفریح و ورزش سطح فعالیت‌های فیزیکی بچه‌ها بسیار بالاست. همچین استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدنشان مدام در حال رشد است و این خود نیازمند مصرف مقادیر زیادی انرژی،کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی است. این‌ها همه در کنار هم بر ضرورت مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سالم، مقوی و مفید در زنگ تفریح، تاکید دارند.

یکی از پرطرف‌دارترین نوشیدنی‌ها در بین بچه‌ها آبمیوه است. انواع آبمیوه‌ها هر روز در بسته‌های کوچک و بزرگ داخل کیف بچه‌ها جا خوش کرده و همراه‌شان به مدرسه می‌روند.

مصرف آبمیوه در مدرسه، مثل هر موضوع دیگری موافقان و مخالفانی برای خود پیدا کرده است. عمده‌ی مخالفت‌ها برخاسته از مضرات شربت‌ها و آبمیوه‌های غیرطبیعی است. آن‌هایی که درصد آبمیوه‌ی طبیعی‌شان پایین و میزان قند مصنوعی و افزودنی‌هایشان بیش از حد است. هر چند که داشتن چنین دغدغه‌هایی لازم است، اما در این میان نباید جنبه‌های مثبت مصرف آبمیوه‌های استاندارد را فراموش کرد؛ آبمیوه‌هایی که محصول برند‌های برتر و مورد اطمینان جامعه هستند. به همراه هم چند نمونه از فواید نوشیدن آبمیوه در مدرسه را مرور می‌کنیم:

تامین انرژی

بعضی‌ از والدین ممکن است نگران سطح بالای انرژی آبمیوه و عواقبی مانند اضافه‌وزن باشند. اما حقیقتا جایی برای نگرانی نیست. همان‌طور که گفتیم، بچه‌ها برای یادگیری و فعالیت در مدرسه به انرژی زیادی نیاز دارند و چون در مسیر رشد هستند، حتی باید بیش از مقدار مصرف‌شان کالری و کربوهیدرات دریافت کنند. از طرفی به دلیل اینکه معده‌های‌شان کوچک است، ظرفیت جذب این مقدار انرژی را از طریق خوردن، به‌خصوص در وعده‌های اصلی غذایی ندارند. بنابراین مصرف مقدار معقولی از انرژی، به صورت نوشیدنی و خارج از وعده‌های اصلی، برای رشد، سلامت و بهبود عملکردشان لازم است.

به عنوان مثال، یک لیوان آبمیوه‌ی توت‌فرنگی و پرتقال سان‌استار (محصولی جدید تحت عنوان «مثل یه دوست»)، تنها 130 کالری انرژی دارد که حدود نصف انرژی لازم برای کودکان در هر میان‌وعده است. بنابراین در صورتی که آب‌میوه‌ي مناسبی برای کودکان انتخاب شود دچار اضافه‌وزن نمی‌شوند و تنها انرژی مورد نیازشان تامین می‌شود.

جایگزینی برای نوشابه‌‌های گازدار

هیچ کدام از ما نمی‌تواند انکار کند که نوشابه‌های گازدار و به طور کل غذاهای ناسالم، برای کودکان فوق‌العاده جذاب و وسوسه‌انگیزند. نهی‌کردن کودکان و منع آن‌ها از مصرف این مواد مضر، فایده‌ای در بر ندارد. حتی غیرممکن است. بهترین راه برای دور نگه داشتن بچه‌ها از فست‌فود، نوشابه و انواع هله‌هوله، ارائه‌ی جایگزین‌های سالم و جذاب است. برای جایگزین کردن نوشابه و بهبود عادت‌‌های فرزندانتان آیا چیزی بهتر از آبمیوه سراغ دارید؟ فراموش نکنید که علاوه بر سالم بودن، جذاب بودن نوشیدنی هم بسیار مهم است. آبمیوه‌ها به سبب رنگ‌های شاد، طعم عالی و قند طبیعی‌شان نزد بچه‌ها بسیار محبوب‌اند.

محرک و جذاب

کم یا بیش، بچه‌ها بازیگوش هستند. در محیط خانه معمولا با تشویق و کمک مادر برنامه‌‌ی غذایی سالمی را دنبال می‌کنند. پوست‌کندن و خوردن میوه برای اکثر کودکان کار جذاب و راحتی نیست و به همت بزرگ‌ترها میسر می‌شود. اما در مدرسه کسی نیست که فواید خوردن میوه را به آن‌ها یادآوری کند.

در بند قبل گفتیم که آبمیوه‌ها برای کودکان بسیار جذاب‌اند. این خاصیت آبمیوه موجب می‌شود کودکان خودبه‌خود جذب آن شده و بدون یادآوری و کمک دیگران از فواید میوه‌ها بهره‌ برند.

ویتامین C

تحقیقات بر روی کودکان و نوجوانان بین 4 تا 18 سال نشان داده است که حدود 20 درصد از ویتامین C مورد نیاز آن‌ها از طریق آبمیوه‌ها تامین می‌شود. حقیقت این است که اکثر میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند و این ویتامین در آب این میوه‌ها نیز به وفور یافت می‌شود. یک لیوان کوچک (150 میلی لیتر) آب‌پرتقال می‌تواند تمام ویتامین C، اسیدفولیک و پتاسیم مورد نیاز یک کودک در یک روز را تامین کند.

ویتامین C، جدای از تمام ارزش‌های غذایی و خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش، به جذب آهن از منابع غذایی گیاهی کمک می‌کند. این خبر بسیار خوبی برای دخترهای نوجوان (11 تا 18 سال) است، زیرا دختر‌ها در این بازه‌ی سنی معمولا با کمبود آهن مواجه هستند و آن را از طریق مکمل‌های دارویی جذب می‌کنند.

منتخبی از تمام میوه‌ها

تعداد میوه‌های خوب به قدری زیاد است که حتی اگر فرزند شما همکاری کند و بخورد، باز هم فرصت کافی برای گنجاندن حتی نیمی از آن‌ها در یک دوره‌ی تناوب غذایی وجود ندارد. در حالی که هر کدام از این میوه‌ها، خواص ارزش‌مند و گاه منحصربه‌فردی دارند. اضافه کنید که همه میوه‌ها را نمی‌توان در هر منطقه‌ای یا هر زمان از سال تهیه کرد.

آبمیوه‌‌ها، به خصوص آنهایی که مخلوط چند میوه‌ اند، این امکان را برای کودکان و حتی بزرگسالان فراهم می‌کنند که از خواص میوه‌های مختلف و کمیاب در هر زمانی از سال، بهره‌مند شوند. «مثل یه دوست»، محصول جدیدی از سان استار است که ترکیبی از آب میوه‌های توت‌فرنگی، پاپایا، گواوای صورتی، پرتقال، موز و آناناس را در اختیار شما قرار می‌دهد. محصول دیگر سان‌استار تحت عنوان «وقت‌هایی که حالت خوبه» باز ترکیبی از آب هندوانه، طالبی و گرمک است. این محصولات در هر زمان از سال در اختیار شما هستند و عصاره‌ی میوه‌هایی از سراسر دنیا را برایتان به ارمغان آورده‌اند.