pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

اندر مضرات پیاده‌روی در هوای آلوده


تحقیقات نشان می‌دهند پیاده‌روی در هوای آلوده بیشتر ضرر است تا منفعت

گرچه این کار بسیار ساده به نظر می‌رسد، ولی پیاده‌روی یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توانید برای حفظ سلامتی بدن‌تان انجام دهید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند این کار می‌تواند منجر به طول عمر، بهبود سلامت قلب و افزایش بسیاری دیگر از پارامترهای سلامتی در بدن شود.

اما به تازگی پژوهش‌ها بر روی این موضوع متمرکز شده‌اند که مکانی که در‌ آن راه می‌روید هم موثر است. راه رفتن در خیابان‌های شلوغ و آلوده در شهرهای بزرگ می‌تواند موجب از بین رفتن تمامی این مزیت‌هایی که نام بردیم شود. گروهی از پژوهش‌گران گروهی متشکل از ۱۱۹ نفر داوطلب بالای ۶۰ سال را برگزیدند. ۴۰ نفر از آن‌ها سالم بودند؛ ۴۰ نفر مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه که منجر به التهاب ریه می‌شود بودند؛ و ۳۰ نفر از آن‌ها مبتلا به نارسایی قلبی(ایسکمی قلبی) بودند که موجب نازک شدن عروق خون‌رسان به قلب می‌شود.

از برخی از این افراد خواسته شد روزی دو ساعت در خیابان آکسفورد لندن، یکی از خیابان‌های مرکزی و شلوغ و مملو از اتوبوس‌ و ماشین راه بروند، درحالیکه از دیگران خواسته شد همان مدت زمان را در بخشی ساکت و آرام از هایدپارک در هوای تمیز راه بروند. سه تا هشت هفته بعد، این گروه‌ها مسیرهایشان را تعویض کردند. بعد از هر پیاده‌روی پژوهش‌گران میزان غلظت آلاینده‌ها در هر کدام از این محیط‌ها را در کنار پارامترهای سلامتی در هر فرد، از جمله ظرفیت ریه‌ها، تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه و گرفتگی عروق را اندازه گرفتند.

پس از پیاده‌روی در هایدپارک افراد شاهد پیشروی محسوس در ظرفیت ریه‌ها و گرفتگی عروق‌شان بودند. اما پس از راه رفتن در خیابان آکسفورد و استنشاق شماری از آلاینده‌های هوای آلوده این میزان از بهبود ظرفیت ریه‌ها و گرفتگی عروق کاهش پیدا کرده و پژوهشگران را به این نتیجه رساند که آلودگی هوا بسیاری از مزایای پیاده‌روی برای بدن را خنثی کرده است.

افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی میزان کم و قابل اغماضی از بهبود در سلامتی را پس از پیاده‌روی در هر دو مسیر نشان دادند. با این وجود، علائم بیماری از جمله سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس پس از پیاده‌روی در محیط آلوده بسیار مشهود بود. و همین‌طور گرفتگی عروق در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی پس از پیاده‌روی در محیط آلوده افزایش یافت.

بنابراین پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند که باید از انجام هرگونه حرکت ورزشی، به ویژه پیاده‌روی‌های طولانی در هوای آلوده اجتناب کرد. چنانچه محیط‌های سبز مانند پارک‌های بزرگ با میزان آلودگی کمتر در شهرها موجود باشند می‌توان از آن‌ها استفاده کرد ولی در مجموع بهتر است در روزهای آلوده در محیط‌های بسته ورزش کنیم.