pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

افراد هوشمند (اسمارت) چگونه فکر، صحبت و انتخاب می‌کنند؟

اسمارت‌ها (smarts)  یا افراد هوشمند یا به بیان خودمانی‌تر همان بچه‌زرنگ‌ها، چرا باهوش‌تر و موفق‌ترند؟ آن‌ها چه خصوصیاتی دارند و چگونه فکر، انتخاب و عمل می‌کنند؟ شگفت‌انگیز این است که آن‌ها چوب جادو ندارند و از کهکشان‌های همسایه هم نیامده‌اند؛ بلکه نوع نگرش‌، واکنش‌ها، تمایلات و تصمیمات‌شان است که آن‌ها را خاص می‌کند. بیایید اسمارت‌ها را از نزدیک‌تر بشناسیم.

طرز فکر

اسمارت‌ها عقاید انعطاف‌پذیری دارند و روی مواضع خود پافشاری نمی‌کنند. روشن‌فکرند و ذهنی باز دارند. افراد متفاوت و ایده‌های جدید را راحت می‌پذیرند و برایشان در داخل ذهن خود فیلتری ندارند. به موضوعات مخالفت‌برانگیز از زاویه‌های متفاوت نگاه می‌کنند و لزوما هم‌رنگ جماعت نیستند.

آن‌ها به چیزی به نام شانس اعتقاد ندارند، زیرا نسبت به سایر مردم دید بهتری به زندگی دارند و بهتر درک می‌کنند که دنیا چه‌طور کار می‌کند. از نظر آن‌ها خوش‌شانسی چیزی نیست جز پشتکار، برنامه‌ریزی استراتژیک و آمادگی برای شکارکردن فرصت‌ها. اما آن‌ها همیشه منتظر رسیدن فرصت‌ها نمی‌مانند و معمولا شانس و فرصت را برای خودشان می‌سازند.

انسان‌های هوشمند بسیار کنجکاو و مشتاق به یادگیری هر ‌چه‌ بیشتر‌اند. همیشه معتقدند چیزهای بسیار زیادی برای یادگیری باقی مانده‌است. آن‌ها خیلی راحت به چیزهایی که نمی‌دانند اقرار می‌کنند و از پرسیدن، تجربه کردن و اشتباه‌کردن ابایی ندارند.

صحبت کردن

همان‌طور که گفتیم از پرسیدن پرهیزی ندارند اما شما می‌توانید اسمارت‌ها را از روی سوالاتی که می‌پرسند بشناسید. معمولا هوشمندانه و به‌جاترین سوالات ممکن را می پرسند. اسمارت‌ها نه آدم‌های پرحرفی هستند و نه خیلی کم‌حرف‌اند. هر جا نیاز شد صحبت می‌کنند و قبل‌ از گفتن هر حرفی، آن را سبک‌سنگین می‌کنند. در جلسات آن‌ها ساکت‌ترین افراد هستند، زیرا نیازی به اثبات خودشان با حرف زدن احساس نمی‌کنند و فقط جایی وارد بحث می‌شوند که نیاز باشد.

هنگام مذاکره و مناظره قادرند موضوع بحث را از دید هر دو طرف ببینند، منافع طرف مقابل را درنظر می‌گیرند و سریع تر به توافق دست پیدا می‌کنند.

برخلاف افراد عادی که همیشه سعی دارند خودشان را باهوش‌تر از آنی که هستند جا بزنند، باهوش‌ها سعی دارند معمولی دیده شوند و در رفتار و گفتارشان اثری از خودنمایی دیده نمی‌شود.

انتخاب‌های هوشمندانه

مغز انسان برای اتخاذ تصمیمات و انتخاب‌های درست ظرفیت معینی دارد. درست مانند ماهیچه‌ای که بعد از مدتی فعالیت خسته می‌شود؛ مغز ما هم در هر روز می‌تواند تعداد محدودی انتخاب خوب داشته‌باشد. افراد باهوش برای استفاده بهینه از این ظرفیت ترفندهای حیرت‌انگیزی دارند. آن‌ها تعدادی از انتخاب‌های روزانه را با روتین‌ها جایگزین می‌کنند تا انرژی بیشتری روی انتخاب‌های مهم‌ترشان بگذارند. مثلا مدام از خودشان نمی‌پرسند که امروز چی بپوشند یا چه چیزی بخورند و برای آن‌ها از روندی ثابت و معین استفاده می‌کنند. علاوه‌ بر آن تصمیمات و انتخاب‌های مهم‌ترشان را به ابتدای روز منتقل می‌کنند و برای موارد کم‌اهمیت‌تر بعد از ساعات کاری‌شان تصمیم می‌گیرند. زیرا در ساعات اولیه صبح مغز در آماده‌ترین حالت خود قرار دارد و احتمال اتخاذ تصمیمات درست بیشتر است.

اسمارت‌ها برای انتخاب‌های خودشان معیارهای معینی دارند. عواقب انجام دادن و ندادن هرکاری را توامان می سنجند و سوالاتی از این قبیل از خود می‌پرسند: اگراین کار را انجام ندهم، حسرت خواهم خورد؟ اگر انجام بدهم، چه چیزی عایدم می‌شود؟ انجام این کار برای من ضرری ندارد؟ برای دیگران چه طور؟

آن‌ها قدرت بالایی در کنترل عواطف و احساساتشان دارند و قادرند برای اهداف بلند مدت‌شان بخشی از امیال و آرزوهای فعلی و روزمره را کنار بگذارند. یک فرد باهوش هرگز بر اساس عواطف زودگذر تصمیمی که نتایج ماندگار دارد نمی‌گیرد.

اسمارت‌ها چه می‌خورند و چه می‌نوشند؟

آن‌ها آگاهانه و ناخودآگاه غذاها و نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنند که برای مغزشان مفید است. در برنامه غذایی آن‌ها هم قند کافی وجود دارد تا انرژی لازم برای فکر کردن و خلاقیت تامین شود و هم چربی‌های اشباع‌نشده و ویتامین‌هایی که برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد مغز مفید است. این گونه افراد معمولا قند و چربی را به طور کلی از برنامه‌‌ی غذایی خود کنار نمی‌گذارند و مقدار مورد نیاز از قند و چربی‌های مفید را دررژیم روزانه خود جذب می‌کنند. بلوبری، توت‌فرنگی، آووکادو و انجیر، همان‌طور که می‌دانید از مفیدترین غذاهای یک مغز هوشمند محسوب می‌شوند و بنابراین هیچ تعجبی ندارد که اسمارت‌ها، اسمارت را آبمیوه‌ی موردعلاقه‌ی خودشان بدانند.

اسمارت‌ها آبمیوه‌ی اسمارت سان‌استار را معمولا دم دست دارند و در ابتدای روز با صبحانه، در خلال وعده‌ها و میان‌وعده‌ها یا هنگام ورزش از آن می‌نوشند. اسمارت ضمن دارا بودن سطح مطلوبی از انرژی، کاملا عاری از اسیدهای چرب اشباع و ترانس است و به لطف وجود انجیر و برخورداری از ویتامین B1، منگنز و پتاسیم، موجب بهبود یادگیری و تنظیم خلق‌و‌خو می‌شود. ازاین‌رو آبمیوه‌ی اسمارت انتخاب هوشمندانه‌ی افراد هوشمند محسوب می‌شود.