pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

از خواص توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک چه می دانید؟

توت‌فرنگی (strawberry)، بلوبری (blueberry) و تمشک (blackberry) یا اصطلاحا خانواده بری‌ها (berries)، همان‌قدر که خوش‌رنگ و خوش‌طعم و دوست‌داشتنی هستند، برای ما ناشناس اند و هنوز خیلی چیزها در موردشان نمی‌دانیم، وگرنه به توصیه محققان دانشگاه هاروارد عمل می‌کردیم و در هفته حداقل سه مرتبه این فرنگی‌های دوست‌داشتنی را می‌خوردیم.

آن‌ها منابعی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و ریسک ابتلا به سرطان‌های خاص، بیماری‌های التهابی، اختلالات مربوط به سن و بیماری‌های متابولیک و قلبی-عروقی را کاهش می‌دهند. شاید تعجب کنید ولی ارزش غذایی بالای آن‌ها با رنگ تیره و زیبایشان بی‌ارتباط نیست. بلوبری و تمشک، هر دو، از بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان برخوردارند و توت‌فرنگی، با افتخار، دارنده بیشترین میزان ویتامینC در بین تمام میوه‌هاست و باورش سخت است که حتی از پرتقال هم ویتامین C بیش‌تری دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها و از جمله ویتامین  C بیش‌تر در میوه‌ها  و سبزی‌جات رنگی به‌ویژه با رنگ‌های بنفش، آبی، قرمز، نارنجی و زرد پیدا می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که ازسلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها در این میوه‌ها موجودند که به سلامتی چشم‌ها کمک شایانی می‌کنند و احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید و نزدیک‌بینی را کاهش می‌دهند.

این میوه‌ها، همچنین آنتی اکسیدان‌هایی دارند از قبیل آنتوسیانین، سلنیوم و مس که در اختلالات عصبی مانند آلزایمر التیام‌بخش هستند و نورون‌های عصبی را احیا می‌کنند.

 آسیب‌های سلولی وارده از جانب رادیکال‌های آزاد منجر به بیماری‌های مزمنی چون سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود و همان طور که گفته‌شد آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.

فیبر

فیبر بالای موجود در بری‌ها به عمل هضم و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر همچنین نقش به‌سزایی در کاهش فشار خون، کلسترول بد و کلا مقدار کلسترول موجود در خون ایفا می‌کند و ازاین‌رو سیستم قلبی-عروقی را به بهترین عملکرد خود می‌رساند. سطح گلوکز خون بیماران دیابتی نیز با ورود فیبر به بدن بهبود می‌یابد.

ویتامین‌ها

بلوبری و توت‌فرنگی دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین A، C، E و ویتامین‌های گروه B هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند. این ویتامین‌ها با حفظ سمت، آنتی اکسیدان هم به شمار می‌روند و خواص گفته‌شده برای آن‌ها را دارا هستند.

 حالا وقت خوردن است

بری‌های فرنگی را، بر خلاف قوم‌وخویش‌های ایرانی‌شان که همان توت درختی سفید خودمان است، می‌توان به اشکال مختلف مصرف کرد. می‌توانید خیلی ساده توی ظرف میوه بگذارید و یکی‌یکی نوش‌جان کنید. می توانید آن‌ها را داخل کاسه بریزید و رویش مقداری ماست کم‌چرب و مقدار خیلی کمی عسل بریزید و یک دسر خیلی خوشمزه داشته‌باشید. بری‌ها را می‌شود پوره کرد و با آن اسموتی درست کرد. همچنین می‌توانید محصول جدید و شگفت انگیز سان‌استار، اسمارت (Smart)، را تهیه کنید که عملا راحت‌ترین راه است؛ به خصوص برای کسانی که شاید به این میوه‌‌های کم‌یاب دسترسی راحتی نداشته‌باشند. اسمارت، نوشیدنی منحصر به فردی است و علاوه برآن که چشیدن طعم آن تجربه جدیدی برای شما خواهد‌بود، خواص بی‌شمار مجموعه‌ای از مفیدترین میوه‌ها  را برایتان به ارمغان خواهد آورد. میوه هایی مانند آووکادو، انجیر، پرتقال، موز و به‌خصوص بلوبری و توت‌فرنگی که به فوایدشان اشاره کردیم. ترکیب این میوه‌ها با هم، اسمارت را به منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی و اسیدهای چرب اشباع نشده تبدیل می‌کند.