pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

آیا خوردن نوشیدنی آب و لیموترش به کاهش وزن کمک می‌کند؟

نوشیدنی آب و لیموترش یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که افراد برای کاهش وزن در طول رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. طرفداران این نوشیدنی ادعا می‌کنند که با خوردن آب و لیموترش سموم از بدن دفع شده، اشتها کاهش پیدا می‌کند و فرآیندهای گوارش بدن به گونه‌ای تنظیم می‌شود که جذب چربی را از بین می‌برد.

درسال 2008 تحقیقی در مورد تاثیر استفاده‌ی لیموترش بر وزن انجام شد. در این تحقیق که توسط دانشمندان ژاپنی صورت گرفت تاثیر مصرف لیموترش بر میزان جذب چربی در یک رژیم غذایی پر چرب بر روی موش‌ها اندازه‌گیری شد. نتایج تحقیقات نشان داد که با مصرف لیموترش در رژیم غذایی امکان تحریک کبد برای تولید آنزیمی که جذب چربی را مسدود می‌کند وجود دارد.

نتایج این تحقیق برای افرادی که بدنبال کاهش وزن بودند همانند معجزه بود. اما مشکلات بزرگی در تعمیم نتایج این تحقیق وجود دارد. اولین موردی که افراد خوش‌بین به آن توجهی نمی‌کنند این است که این تحقیق بر روی موش‌ها انجام شده و نه انسان و هیچ تحقیقی وجود ندارد که ارتباط کاهش وزن و مصرف لیموترش در انسان را نشان دهد.

مورد دوم این است که در این تحقیقات از تمام لیموترش در رژیم غذایی موش‌ها استفاده شد، نه فقط آب لیموترش! میزان پلی فنل‌ها (ماده‌ای که کبد را به ترشح آنزیم برای بلاک کردن جذب چربی تحریک می‌کند) در پوست و گوشت لیموترش به کرات بیشتر از آب لیموترش است. البته استفاده از میزان بالای کامل این میوه‌ها با توجه به اسید بالایی که دارد و آسیب‌هایی که به معده و دندان‌ها می‌تواند وارد آورد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

با این وجود نباید فراموش کنید که لیموترش بسیار میوه سالم و مفیدی است. منبع غنی از ویتامین C است و تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین C می‌تواند عاملی برای چاق شدن باشد. هر چند نمی‌توان گفت با افزایش مصرف ویتامین C وزن کاهش پیدا خواهد کرد.

خب تا اینجا می‌توان گفت خوردن یک یا دو لیوان نوشیدنی آب و لیموترش بصورت مستقیم کمک شایانی به کاهش وزن نخواهد کرد، اما تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری افراد در بسیاری از اوقات احساس تشنگی با گشنگی را اشتباه تشخیص می‌دهند و در هنگام تشنگی کالری بیشتری به بدن می‌رسانند. همچنین تحقیقات نشان ‌می‌دهد کاهش میزان مایعات بدن، باعث کاهش متابولیسم شده و احتمال چاقی را در افراد افزایش می‌دهد. بنابراین و با توجه به مواردی که ذکر شد خوردن نوشیدنی آب و لیموترش بصورت غیر مستقیم و با تامین آب بدن احتمال ابتلا به اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

در پایان باید بگوییم اگر شما از طرفدران نوشیدن آب و لیموترش هستید به مسیر خود ادامه دهید! بالاخص که این کار شما را از خوردن نوشیدنی‌های غیر سالم دور نگه می‌دارد. اما اگر با مصرف این نوشیدنی به دنبال معجزه‌ای برای کاهش وزن هستید بهتر است تغییراتی در بخش‌های دیگری از رژیم غذایی خود ایجاد کنید.