pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

آووکادو ؛ غذایی برای مغز

وقت آن فرا رسیده که جای مشخصی برای خرید آووکادو در لیست خریدمان باز کنیم. آووکادوی بی‌نوا که شاید مدت‌ها به جرم چربی بیش از حد از برنامه‌های غذایی شما تبعید شده است، در حقیقت معدن طلایی از مواد مغذی است که بر سلامت مغز تاثیرات مثبت دارند. طبق گفته‌های منابع علمی، به کمک مواد مغذی مناسب می‌توان عملکردهای شناختی مغز از قبیل حافظه و تمرکز را تقویت کرد. همچنین انواع خاصی از مغذی‌ها ریسک ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهند. آووکادو سرشار از این مواد مغذی است و به همین خاطر به غذای مغز ملقب شده است.

چربی

آووکادو مملو از چربی‌های اشباع نشده است که به عنوان چربی‌های سالم شناخته می‌شوند. چربی‌های اشباع نشده موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در خون می‌شوند. کلسترول‌های خوب از تصلب شرایین یا همان سختی سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کنند. رگ‌ها هرچه سالم‌تر باشند به جریان هر چه بهتر خون کمک می‌کنند و این امر، ریسک بروز سکته را کاهش می‌دهد و باعث افزایش فعالیت‌های مغزی می‌شود. نیمی از یک آووکادو 10 گرم چربی دارد که 7 گرم از آن چربی‌های اشباع نشده است.

پتاسیم

فشار خون نرمال به تنظیم صحیح غلظت پتاسیم در داخل و خارج سلول‌ها، بستگی دارد. بر طبق گفته آقای استیون پِرَت (Steven Pratt)، مولف کتاب “چهارده غذایی که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد”، آووکادو فشار خون را تنظیم می‌کند. از آنجا که فشار خون بالا، عامل بالقوه‌ای برای سکته مغزی و زوال توانایی‌های شناختی محسوب می‌شود، کاهش و تعدیل فشار خون به سلامت مغز کمک شایانی می‌کند. نیمی از آووکادو حاوی 345 میلی گرم پتاسیم است. مقدار مطلوب پتاسیم روزانه برای انسان بالغ، 4700 میلی گرم است.

ویتامین K

ویتامین K به ویتامین انعقاد خون مشهور است. (انعقاد فرآیند تشکیل لخته‌های خونی است.) اما این ویتامین در پیشگیری از سخت شدن سرخرگ‌ها نیز ایفای نقش می‌کند و کمبود آن در برنامه غذایی، نه تنها خون‌رسانی به مغز را دچار مشکل می‌کند بلکه ریسک ابتلا به تصلب شرایین و متعاقبا ریسک بروز سکته را افزایش می‌دهد. نیمی از یک آووکادو حاوی 14میکروگرم ویتامین k است. مقدار مصرفی مطلوب برای مردان 120 میکرو گرم و برای بانوان 90 میکروگرم است.

اسید فولیک

اسید فولیک برای سلامت مغز، خون‌سازی در بدن و محافظت از عملکردهای شناختی از قبیل حافظه ضروری است. کمبود آن ممکن است به کاهش شاخص‌های شناختی و بیماری آلزایمر منجر شود. نیمی از آووکادو (حتما تا الآن پی برده اید که ما با یک آووکادوی کامل مشکل داریم!) 61 میکروگرم اسید فولیک دارد و مقدار مصرفی مطلوب برای هر دو گروه مردان و زنان 400 میکروگرم است.

حالا انتخاب با خود شماست که مغزتان را از این غذای مفید محروم کنید یا با چشم پوشیدن از بعضی غذاهای چرب، در برنامه غذایی‌تان جایی برای این معدن طلا باز کنید. راه‌های زیادی برای گنجاندن این ماده‌ی مغذی در رژیم غذایی وجود دارد. می‌توانید با خواندن مطلب «یک میوه و بیست ویتامین» در مجله سان‌استار اطلاعات بیشتری در مورد این میوه و راه‌های مصرف آن بدست‌ آوردید. با این حال از محصول جدید سان‌استار، آبمیوه SMART غافل نشوید که برای عملکرد بهتر ذهن افراد هوشمندی چون شما تولید شده است.