pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

آهای بارون پاییزی، کی گفته تو غم‌انگیزی؟

چگونه نگذاریم سرماخوردگی پاییز را به کام‌مان تلخ کند.

خیلی از ما عاشق آمدن پاییز و باران‌های زیبایش و قدم‌زدن روی برگ‌های خیابان هستیم. ولی اگر مراقب نباشیم این تصاویر زیبا و رمانتیک به سادگی می‌توانند تبدیل به سرماخوردگی سمج و دست و پاگیری شوند که این لذت‌ها را کم‌رنگ می‌کند. با اندکی مراقبت و پیشگیری‌های به موقع می‌توان به راحتی جلوی سرماخوردگی ایستاد.

راهنمای سرحال ماندن در روز اول سرماخوردگی:

سوزش ته گلو. احساس سنگینی در سر. بدن‌درد. بله، این‌ها همه نشانه‌های آشنای سرماخوردگی هستند. پزشکان می‌گویند هر فرد بالغ به طور متوسط سالیانه سه بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شود و به طور میانگین هربار نه روز گرفتار این بیماری می‌ماند. ولی شما مجبور به تسلیم شدن نیستید. ما شما را راهنمایی می‌کنیم چطور با چند ترفند ساده جلوی بدتر شدن حال‌تان را بگیرید و زودتر خوب شوید.

از مایعات غافل نشوید.

به محض اینکه علائم سرماخوردگی را احساس کردید شروع به نوشیدن آب و آبمیوه کنید. مایعات و به ویژه آبمیوه‌های حاوی ویتامین می‌تواند در بهبود علائم شما از جمله گلودرد و گرفتگی بینی بسیار موثر واقع شوند. یک پارچ آب یا از آن بهتر یک پاکت بزرگ آبمیوه کنار دست‌تان بگذارید و مدام بنوشید. مایعات گرم مثل چای و عسل را هم فراموش نکنید. برای ناهار یک سوپ مرغ خوشمزه بخورید. سوپ مرغ یکی از بهترین غذاها برای این دوران است.

آبنمک غرغره کنید.

برای مبارزه با گلودرد و خارش گلو نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و آن را آرام‌آرام غرغره کنید. نمک باعث بیرون آمدن آب اضافی که در بافت‌های گلو تجمع کرده می‌شود، التهاب را کاهش می‌دهد و ترشحات انتهای گلو را پاک می‌کند. این شستشو همچنین موجب پاکسازی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود که هم در بهبود سرماخوردگی و هم پیشگیری از آن موثر است.

بینی خود را تمیز نگاه دارید.

به محض اینکه علائم سرماخوردگی را حس کردید، می‌توانید از اسپری‌های شستشوی بینی استفاده کنید و یا دوش آب گرم بگیرید. رطوبت با دمای بالا موجب باز شدن راه تنفس شما می‌شود.

عملیات ضربتی دو ساعت اول

یک مسکن حاوی استامینوفن برای مبارزه با دردها بخورید. از داروهای مخصوص آلرژی برای مقابله با آبریزش بینی و جمع شدن اشک در چشم‌ها می‌توانید کمک بگیرید، به ویژه داروهایی که حاوی مواد ضداحتقان باشند.

شربتهای ضدسرفه را کنار بگذارید.

تا قبل از اینکه به دستور پزشک مجبور به خوردن شربت‌های تلخ و بدمزه شوید، می‌توانید از عسل طبیعی که هم خاصیت و هم مزه‌ی بهتری دارد استفاده کنید. یک یا دو قاشق غذاخوری عسل را در چای یا آب ولرم کرده و میل کنید.

شش ساعت بعدی 

اگر می‌توانید مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید. هیچ‌چیز بیشتر از استراحت به بدن‌تان در مبارزه با ویروس‌ها کمک نمی‌کند. روزهای اولیه‌ی سرماخوردگی که بیشترین امکان انتقال آن به دیگران نیز وجود دارد تا جایی که امکان دارد از همکاران و محیط‌های عمومی دوری کنید. برای جلوگیری از انتقال بیماری‌تان به دیگران دست‌هایتان را مدام با آب و صابون‌های ضدعفونی کننده بشویید.

روی مریضی را کم کنید. 

اگر احساس کردید توان‌ش را دارید مقداری فعالیت ورزشی سبک می‌تواند به سیستم ایمنی بدن‌تان در مبارزه با سرماخوردگی کمک کند. فقط یادتان باشد، گفتیم فعالیت سبک! ضربان قلب‌تان را پایین‌تر از ۱۰۰ نگاه دارید.

پایان روز

آخرین فرصت برای مبارزه، تقویت سیستم ایمنی بدنی‌تان با یک رژیم غذایی مناسب است. پس شامی بخورید که سرشار از مواد حاوی پروتئین مثل گوشت، حبوبات، ماهی با دورچینی از مواد سبوس‌دار مثل برنج قهوه‌ای و یا سبزیجات پر از آنتی‌اکسیدان باشد.

یک روز بعد 

بهتر شده‌اید؟ اگر احساس می‌کنید حال‌تان بدتر شده، سردرد یا تب دارید حتما به دکتر مراجعه کنید، چون ممکن است بیماری‌تان چیزی بیش از یک سرماخوردگی ساده باشد و عفونتی در بدن‌تان وجود داشته باشد که نیاز به آنتی‌بیوتیک و داروهای قوی دارد. اگر هیچ‌کدام از این علائم را نداشتید حال‌تان رو بهبود خواهد رفت، همین برنامه را برای چند روز بعدی هم تکرار کنید تا حال‌تان کامل سرجایش برگردد.