pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

آن‌چه از آناناس نمی‌دانستیم

آناناس کالری کمی دارد و در عین‌ حال سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است

با شنیدن نام آناناس یاد چه چیزی می‌افتید؟ یاد ظاهر عجیب و دوست‌داشتنی‌اش؟ یاد مزه‌ی محشر نوشیدنی پیناکولادا؟ یا  به یاد خانه‌ای که باب اسفنجی در آن زندگی می‌کند؟ این میوه‌ی محبوب به قدری جذابیت دارد که کمتر کسی از فواید نادر آن یاد می‌کند. اما در حقیقت، آناناس همان‌قدر که در طعم و ظاهر بی‌نظیر است، در خواص و فواید غذایی هم یگانه است.

آناناس سرشار از فیبر است و کالری بسیار پایینی دارد. انرژی موجود در 100 گرم آناناس تنها 50 کالری است. از این لحاظ جزو خوردنی‌هایی است که همراه با کمترین انرژی ممکن، مقادیر زیادی مواد مغذی و معدنی وارد بدن ما می‌کنند.

با اینکه آناناس مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، بتاکاروتن و … را درون خود دارد، اما بین آن‌ها دوماده نقش پررنگ تری دارند؛ ویتامین C و آنزیم بروملین (bromelain). بروملین آنزیم تقریبا نایابی است که می‌تواند پروتئين‌های مرکب را تجزیه کند و در عین حال خواص شگفت‌انگیز دیگری هم دارد. در ادامه با این خواص بیشتر آشنا می‌شویم.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف یک فنجان آناناس (165 گرم)، بیش از 130 درصد ویتامین C روزانه بدن را تامین می‌کند. ویتامین C اثر مستقیمی در کاهش بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. زیرا گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان بر علیه اثرات مضر رادیکال‌های آزاد فعالیت می‌کند.

 شربت سرفه و سرماخوردگی

وقتی کسی از نزدیکان ما مبتلا به سرماخوردگی می‌شود، فوری برایش آب پرتقال یا لیموشیرین می‌گیریم. زیرا این دو میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند و همانطور که گفتیم این ویتامین اثر قابل توجهی بر تقویت سیستم ایمنی دارد. اما حواسمان نیست که معجون قوی‌تری هم وجود دارد؛ آب آناناس که هم معدن ویتامین C است و هم آنزیم ویژه‌ی بروملین را دارد. این آنزیم موجب کاهش اخلاط مجاری تنفسی و حفره‌های سینوسی می‌شود. به همین خاطر ترکیب ویتامین C و آنزیم بروملین، آب آناناس را به شربت سرماخوردگی تبدیل کرده‌است.

مثل شیر برای استخوان

وقتی صحبت از استخوان می‌شود همه ما به یاد شیر می‌افتیم. شیر به خاطر برخورداری از کلسیم، برای استخوان‌های ما مفید است. آناناس کلسیم چندانی ندارد، اما به شکل دیگری برای استحکام استخوان مفید است. آناناس مقادیر قابل‌توجهی منگنز دارد. منگنز از مواد معدنی اساسی برای رشد، ترمیم و استحکام استخوان است. منگنز برجسته‌ترین ماده معدنی موجود در آناناس است و با  مصرف یک پیمانه (165 گرم) آناناس، بیش از 70 درصد نیاز روزانه‌ي بدن به این ماده معدنی تامین می‌شود.

سلامت دهان و دندان

آناناس منقبض کننده‌ی بسیار قدرتمندی است. در نتیجه لثه‌ها را محکم می‌کند و از شل شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند. عوامل منقبض کننده، بافت‌‌های بدن را سفت می‌کنند و از عوارضی مانند ریزش مو، شل شدن دندان‌، ضعف ماهیچه‌ها و شل شدن پوست پیش‌گیری می‌کنند.

سلامت بافت‌‌های سلولی

یکی از خواص مغفول‌مانده‌ی ویتامین C نقش اساسی آن در تولید کولاژن است. کولاژن برای تولید استخوان، پوست، رگ‌های خونی و در یک کلمه بافت‌های سلولی بسیار مهم است.

درمان ورم مفاصل

یکی از خواص شفابخش آناناس، کاهش التهاب مفاصل و ماهیچه‌ها است؛ به خصوص التهاباتی از جنس آرتروز. آنزیم بروملین علاوه بر تجزیه‌ی پروتئين‌های سنگین، خواص ضد التهاب نیز دارد. مصرف این آنزیم عوارض و علایم ورم مفاصل را کاهش می‌دهد.

سایر فواید

آناناس با داشتن پتاسیم به انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. آناناس همچنین برای بدن ما مس به همراه دارد. مس از مواد لازم برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون است. زیادی تعداد گلبول‌‌های قرمز خون کمک می‌کند که اکسیژن بیشتری به اعضای مختلف بدن برسد تا بهترین عملکرد اعضا حاصل شود.

آناناس فیبر نامحلول دارد که فوق‌العاده برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود، غذا را در طول دستگاه گوارش حرکت می‌دهد و به حرکات روده‌ای منظم کمک می‌کند. این فیبرها از دستگاه گوارش ما در برابر بیماری‌هایی چون یبوست، اسهال و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر محافظت می‌کنند.