سه راهکار در مواجهه با همکاری که همکاری نمیکند.
مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار و یا شمایی که مسئولیت مدیریت یک تیم و کار تیمی به عهدهتان گذاشته است؛ همگی ممکن است در طول کار در موقعیتی قرار بگیرید که نیازمند وساطت شما برای حل اختلاف میان همکارانتان باشد. حتی اگر بهترین و منسجمترین تیم ممکن را هم داشته باشید باز ممکن است اختلافنظر بیش بیاید. بنابراین بهتر است برای این کار آمادگی داشته باشید. وساطت در محیطهای شغلی و بین همکاران موضوعی نیست که بشود به آسانی از کنار آن گذشت. مشکلات حلنشده فقط طرفین دعوا را درگیر نمیکند، بلکه عملکرد کل تیم را تحت تاثیر قرار میدهد. ممکن است کار به جایی برسد که محیط کاری هماهنگ دیروز شما امروز میدان جنگی مسموم و ناکارآمد شود.
وقتی شما گروهی از کارمندان یا همتیمیهای عالی و کاربلد دارید باید راهی پیدا کنید که همهی آنها را راضی و خوشحال نگاه دارید. این سه راهکار مهمترین کارهاییست که باید در شرایط اختلاف میان همکاران به کار بگیرید:
۱. اطلاعات قابل اطمینان و دقیق جمعآوری کنید.
فارغ از اینکه شما چطور و از چه طریقی در جریان این اختلافات قرار گرفتهاید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از منابع آگاه و قابل اطمینان به اندازهی کافی اطلاعات جمعآوری کنید تا بتوانید از دید تمامی کسانی که درگیر موضوع هستند به مشکل پیش آمده نگاه کنید. برای اینکار ممکن است نیازمند برگزاری جلسات گروهی یا خصوصی با اعضای تیمتان باشید.
۲. راهحلهای بالقوه را بشناسید.
یکی از اشتباهاتی که معمولا در روند حل اختلافها اتفاق میافتد شناسایی راه حلهای عمومی به جای راه حلهای اختصاصی است. از هرکدام از طرفین دعوا جداگانه و به وضوح بپرسید چه چیزی رضایتشان را جلب خواهد کرد. این راه حلها بلافاصله همسو نمیشوند ولی شاید به شما نقطهی شروعی منسجم برای یافتن راه حلی که همگان را تا حدی راضی کند نشان دهد.
حواستان باشد از راه حلهای چسب زخم مانند دوری کنید. یعنی چه؟ یعنی اگر دو همکار در کار کردن بر روزی پروژهای با هم به مشکل برخوردند راه حل چسب زخمیاش این است که آنها را از هم جدا کنید. این کار ممکن است در ظاهر اوضاع را آرام کند ولی مطمئن باشید چیزی را حل نمیکند. به جای آن سعی کنید مشکل را ریشهای حل کنید.
۳. همیشه شرایط را بازنگری کنید.
درست است که شما باید به تعهدی که کارمندانتان برای تغییر دادهاند اعتماد کنید اما نباید مبنا را بر این بگذارید که حتما این اتفاق خواهد افتاد. شرایط را همیشه باید بازنگری کرد. با این کار نه تنها متوجه میشوید راه حلی که ارائه کردهاید تا چه حد کارساز بوده، بلکه میتواند بهانهای باشد برای جلوگیری از وقوع اختلافات احتمالی در آینده.