pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

در دوره‌های مختلف زندگی چه خوراکی‌هایی مفیدترند؟

در این مطلب به بهترین و مناسب‌ترین خوراکی‌ها در دهه‌های بیست، سی، چهل زندگی شما و بعد از آن می‌پردازیم – همچنین نگاهی می‌کنیم به غذاهایی که باید برای طول عمر همراه با سلامتی از آن‌ها دوری کنید.

 

دهه‌ی بیست

فکر می‌کنید چون جوان هستید و سوخت و ساز بدن‌تان بالاست مهم نیست چه چیزهایی می‌خورید؟ خیر! خیلی هم مهم است. این یک دهه‌ی حیاتی در پایه‌گذاری سلامت بدن شما و عادات غذایی‌تان است.

 

چه چیزهایی بخوریم؟ تا جایی که می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه! مواد معدنی موجود در میوه و سبزیجات نیازهای بدن و مغز در حال رشد شما را تامین می‌کنند. همچنین حواس‌تان باشد آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب به گردش صحیح‌تر مواد معدنی در بدن کمک می‌کند، اشتهای شما را کنترل می‌کند و عملکرد بدن‌تان را بالا می‌برد.

چه چیزهایی نخوریم؟ این شاید خبر بدی برای خیلی از شما باشد ولی باید سعی کنید تا حایی که می‌توانید از فست‌فود، نوشابه، کیک و دونات دوری کنید.

 

دهه‌ی سی

دهه‌ی سوم زندگی عموما زمانی‌ست که افراد کم‌کم افت سوخت و ساز بدن‌شان را حس می‌کنند و همچنین بالا رفتن میزان استرس ناشی از مسئولیت‌های زندگی موجب بروز افزایش وزن در آن‌ها می‌شود. برای مقابله با این موضوع سعی کنید فیبر را در گروه دوستان صمیمی‌تان جا بدهید. سبزیجات با برگ‌های تیره‌رنگ از جمله اسفناج، آووکادو و … چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل و مغزها به شما در کنترل وزن‌تان کمک می‌کنند.

برای جلوگیری از چروک شدن پوست باید بر روی غذاهای کلاژن‌دار از جمله پروتئین، کینوآ، فلفل دلمه‌ای، هویج تمرکز کنید. همچنین بدن شما برای ساخت کلاژن نیازمند ویتامین سی است. مرکبات، توت‌فرنگی، کلم بروکلی از جمله مواد غذایی مهم هستند.

 

دهه‌ی چهل

به جهنم هورمونی خوش آمدید! دهه‌ی چهل گذری از روزهای باروری به سوی میان‌سالی است و همین‌طور که بدن خودش را برای این تغییرات آماده می‌کند نوسان هورمون‌ها سر به فلک می‌گذارد. خوردن سبزیجاتی از قبیل کلم، بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکسل می‌تواند به شما در کنترل هورمون‌ها کمک کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب‌های ناشی از استرس کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و وضعیت پوست شما را بهبود می‌بخشد. این اسیدها را می‌توان در ماهی‌هایی از قبیل سالمون، قزل‌آلا و ساردین و همچنین از گردو و دانه‌های چیا دریافت کرد.

 

دهه‌ی پنجاه

مهم‌ترین مساله در این دهه از زندگی سلامت استخوان‌هاست. تراکم استخوان شما در این مرحله دیگر افزایش پیدا نمی‌کند بنابراین شما باید در رژیم غذایی‌تان این مساله را لحاظ کنید. تا می‌توانید خوردنی‌های غنی از کلسیم بخورید. شیر، حبوبات دانه سفید، سالمون، ساردین، انجیر خشک، بادام، پرتقال از جمله این خوراکی‌ها هستند. فیبر هم در این دوران بسیار حائز اهمیت است. فیبر به شما احساس سیری می‌دهد که می‌تواند به تنظیم اشتهایتان کمک کند. فیبر همچنین نقش مهمی در کاهش میزان کلسترول و حفظ سلامت قلب شماست.

 

دهه‌ي شصت

در این دهه تمرکز باید بر سلامت ذهن و مغز و مواد معدنی ضامن این سلامتی باشد. از آن‌جایی که ۶۰ درصد مغز انسان از چربی تشکیل شده است گنجاندن روغن نارگیل در وعده‌های غذایی روزانه توصیه شده و گفته می‌شود در پیشگیری از آلزایمر موثر است. تمامی چربی‌های سالم از جمله آوکادو، آجیل و دانه‌ها می‌توانند به تغذیه‌ی مغز کمک کنند. بلوبری یکی از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند برای سلامت مغز شما و تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان موثر واقع شود. هرچه سن بالاتر می‌رود پروتئین نقش مهم‌تری در رژیم غذایی پیدا می‌کند. منظور از پروتئین فقط گوشت و مرغ نیست. برای مثال انواع ماهی، حبوبات و آجیل هم از منابع قابل توجه پروتئین هستند.