pineapple strawberry pumpkin watermelon > grape cherry lemon banana pear orange apple billboard tv magazine competition sampeling roadshow digital postm sponsership

اینقدر حساس نباش!

همه‌ی ما حساسیت‌ها و نقاط ضعف خودمان را داریم. اما برای آن‌هایی که بیش از حد حساس‌اند حتی کوچک‌ترین حرف و عملی می‌تواند صدها بار بیشتر از دیگران آزاردهنده باشد. برای مثال این افراد عموما به حرف‌هایی که ناراحت‌شان می‌کند با خشم و موضع دفاعی شدید واکنش نشان می‌دهند که منجر به پیچیدگی روابط‌شان می‌شود و کار و زندگی‌شان را سخت می‌کند. اگر مسئولیتی بر عهده‌شان باشد که این موضوع اغلب تبدیل به کنترل‌گر بودن بیش از حد می‌شود که روزگار را برای کارمندان و زیردستانشان سخت می‌کند.

حالا ببینیم چطور می‌شود کمی کمتر حساس بود؟

 

توصیه شماره ۱: منبع حرف را در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن منبع انتقاد یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش از واکنش نشان دادن است. آیا این حرف از جانب کسی گفته شده که شما را دوست دارد و خیرتان را می‌خواهد یا کسی که با شما دشمنی دارد؟ با در نظر گرفتن منبع حرف می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید چه واکنشی باید نشان بدهید و تا چه میزان وقت و انرژی بگذارید.

 

توصیه شماره ۲: به منتقد یک فرصت دیگر بدهید ولی نه تا ابد.

مردم حرف‌های احمقانه می‌زنند. مردم عجیب و غریب‌اند. مردم حواس‌شان به حرف‌هایشان نیست. اشتباه ممکن است پیش بیاید و کسی ناخواسته حرفی بزند که شما را برنجاند. نباید اولین باری که کسی انتقادی می‌کند یا حرفی می‌زند که شما را ناراحت می‌کند سریعا واکنش نشان دهید. اما اگر این کار را تکرار کرد و شما هنوز تحمل کردید یک جای کار می‌لنگد.

 

توصیه شماره ۳: حواس‌تان به تیغ دولبه‌ی توقع باشد.

او نباید چنین حرفی می‌زد. این جمله‌ای‌ست که اغلب از افراد خیلی حساس می‌شنویم. این افراد اغلب ارزش‌های سختگیرانه‌ای دارند که در عمق وجودشان ریشه دارد. این موضوع به خودی خود امری پسندیده است ولی در این موقعیت‌ها باعث آزار آن‌ها می‌شود. این نباید‌ها و نمی‌تواند‌ها را کنار بگذارید. باید یاد بگیرید به جای اینکه از دیگران توقع داشته باشد اصول اخلاقی شما را رعایت کنند، از موضوع بگذرید و نگذارید چیزی که روی آن کنترلی ندارید شما را ناراحت کند.

 

توصیه شماره ۴: کمال‌گرایی‌تان را به چالش بکشید.

ارتباط نزدیکی میان حساس بودن و کمال‌گرایی وجود دارد. خیلی از ما که همه چیز را به خودمان می‌گیریم اغلب بسیار هم تلاش می‌کنیم جوری رفتار کنیم که بی‌خطا، بی‌ایراد و عالی باشیم تا کسی نتواند از ما ایرادی بگیرد. برای همین وقتی بازخوردی منفی می‌گیریم تا این حد ناراحت می‌شویم، انگار تمام زحمات‌مان بر باد رفته باشد.

یکی از کارهایی که برای مقابله با این موضوع می‌توانید انجام دهید به چالش کشیدن کمال‌گرایی‌تان است. تمرین انتقاد‌پذیر بودن کنید. نقاط ضعف و حساسیت‌هایتان را بهتر بشناسید و نگذارید به سلاحی علیه شما تبدیل شوند.